|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fått lära mig här på forumet att tydligen så servas inte längre bmw med de tidigare inspektion1 och 2, utan tydligen kan bilen indikera för service lite när som helst, oljeservice ena månaden och sedan bromsservice någon månad efter....jag vet inte om jag uppfattat rätt? De tre första åren förstår jag att ingen klagar =) Men hur upplevs det sedan, blir det dyrare? Hur mycket lägger ni ner på service varje år? Finns det någon "stor service" som är extra dyr? Är bmw dyrare att serva än t ex volvo eller saab? Tack på förhand! | |
| Jag slog ihop en oljeservoce och en inspektion, (ikonen ser ut som en bil på en lyft) precis innan de 3 åren gick ut. Sen under det fjørde året har jag bara behævt byta bromsbeløggen bak och det gick på ca 3000kr. Ingen aning om det blir dyrare eller ej, men jag tycker det verkar smart att man byter nør det behævs. | |
| Man kan ju alltid slå ihop det men finns ju ingen fördel förrutom att man slipper lämna av sig bilen vid flera tillfällen, priset är ju detsamma. | |
| dd88: Så klart, mend et är ju att lämna bort bilen som är det störiga, inte priset, för det ska betalas vid ett eller annat tillfälle ändå ju. | |
| Det är väl samma saker som görs nu som det var "förr" så det bör ju inte bli dyrare på grund av "condition based service". Vissa saker känns mer akuta än andra. Om man väntar några hundra mil eller någon månad för länge med att byta kupéfilter eller bromsolja för att slå ihop det med en oljeservice (som iaf jag tycker bör göras med rätt intervaller) så gör det inget i mina ögon. Det jobbiga är ju som sagts tidigare att bli av med bilen. | |
|
Jag tycker det är smart och fungerar bra. Kör du hårt så vill den bli servad oftare med oljebyte osv. Känns ju mycket tryggare vid köp av begagnad, så den inte är körd vrålhårt och sedan servad lika ofta som en kärringkörd bil. Sedan att det blir service ofta tycker jag inte. haft min i 2 år och kört 4000 mil med den, haft den inne 2 gånger på service, en av servicearna beror på att jag åkte på motorbyte och bilen ville ha ny olja efter jag kört 300mil med nya motorn :) |
|
| Vad tror ni att lägger ut per år i service? | |
|
Om man säger det så här; oavsett vilket märke du köper så får du betala för service. Skillnaderna mellan en 325i och en 320d är minimal. Den stora skillnaden på de som du funderar över är att skatten på en 320d med 163hk motorn är minst dubbelt så dyr som skatten för en 325i. Sen är BMW inte dyrare än något annat märke när det kommer till service. Reservdelarna är inte så värst dyra heller. |
|
| Jag antar att det är kostnader som du är ute efter och inget annat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.