AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.489

Var sitter dörrkontakten på E31?

Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Larmet fick ofrivillig utlösning idag och när jag larmade av/på signalerade larmet att inte alla dörrar var stängda. Det verkar som om bilen tror att passagerardörren ej är stängd så rutan går inte upp och innerbelysningen är tänd. Hittar ingen traditionell dörrkontakt så jag misstänker att den är gömd någonstans. Någon som vet hur det fungerar?
Snabba svar önskas då bilen står ute med rutan lite nere....

/AGW
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Är väl själva "dörrnäsan" som är kontakten, samma som på E34, E32 osv.
Alltså näsan som sitter på B-stolpen.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Tokgooglade detta ämne igår och det verkar som om det sitter en microbrytare i själva låsmekanismen i dörren som indikerar om "låshaken" greppar eller inte. Ska verifiera detta senare på min förardörr henom att peta upp låshaken till stängt läge med dörren öppen för att se om rutan åker upp sista biten.
Känns som att nästa steg är att demontera dörrsidan för att komma åt låsmekanisken från insidan. Någon som har ett bra recept på hur man får ner dörrsidan?

/AGW
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Ok, då var detta problem ur världen. Plockade ner dörrsidan ganska enkelt (tack Per) och monterade ur låskistan. Den grå kontakten går till microbrytaren som signalerar om låshaken är öppen/stängd. Är brytaren elektriskt sluten är dörren öppen. Min brytare fungerade perfekt på bänken när jag redistanmätte den men monterad i bilen strulade den igen. Monterade nog dit den 4 gånger innan jag insåg att den faktiskt var defekt. Min teori är att den låga mätström jag använde inte framkallade felet medans bilens system nog skickade på högre ström/volt. Leveranstid på 10 dagar för en ny gjorde att jag köpte en komplett låskista på skroten och monterade in.
500:- fattigare och ytterligare en erfarenhet rikare är det nu dags för lite fredagsvin.
/AGW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.