|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nu behöver jag hjälp gällande att min bil har för hög laddspänning. Jag har ca 15,4-15,7 volt på batteripolerna vid tomgång. Jag har två batterier och det är samma laddspänningspänning på båda. Jag har bytt generator till en jag inföskaffade på skroten men laddspänningen är samma som tidigare. Det är en vattenkyld 150A generator. 750 iL 1999. Tydligen så styrs laddspänningen från bilens DME så därför kan generatorn (och laddningsrelä inne i generatorn?) vara OK och styrningen från motorn defekt. Först tänkte jag ju att den beggade generatorn också var kass. 1. Stämmer detta att bilens laddspänning styrs från motorelektroniken? Så att generatorn kan vara OK men att bilen fortfarande laddar för mycket. 2. Hur går jag vidare i felsökningen? 3. Känner någon till en verkstad i Malmöregionensom verkligen KAN detta och vet hur detta system är uppbyggt på denna bil. Någon på forumet kanske som vet hur det fungerar? 4. Funderar på att köra vidare och skita i att reparera. Jag märkte detta på att min Webasto gör upprepade startförsök när bilen öppnas med nyckeln. Jag kollade upp detta och märkte då att laddspänningen var alldeles för hög. Annars märks det inte på bilen. Jag kanske knäcker något batteri men det kan jag leva med. Är det möjligt att köra vidare? Det bär VERKLIGEN emot att köra vidare men om jag inte får hjälp med detta och lämnar in bilen på Förenade Bil kommer det sluta med enorma summor och kanske fortfarande fel på laddspänningen. Mvh Tomas | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De bilar som har en reglering från DME för att styra laddspänningen fungerar helt normalt om det blir tex avbrott på kablaget till DME. Hade felkod på detta på en E46 -02 då och då, vilket hänvisade till glapp avbrott mellan DME och generator, men det ska inte påverka laddning utan den fungerar som en vanligt generator utan DME-styrning dvs styrs enbart av laddregulatorn. hittade jag i BMWs dokumentation, nu var det ju inte en vätskekyld utan en vanlig generator, med kol osv. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
15.4 är helt perfekt, dom närmare 16 är inte så bra. En fulladdad batteri ska ha runt 14.5-15V, en tom har 12V och lägre.. men det är bara erfarenhet av Volvo bilar, dom tåg ju allt skit. |
|
| Nja, 13,7-14,2V brukar väl vara normalt. Har för mig att ett fulladdat batteri håller ca 12,6V. (?) | |
|
under 12v så brukar nån cell börja va dålig. oavset tom |
|
|
Tackar och bugar för svaren. Hasso, Betyder det då att DME bara "säger till" generatorn att den "skall ladda" men att själva laddspänningen fortfarande styrs av en regulator inne i generatorn? Om kontaktern till DME bryts, så laddar generatorn hela tiden? Eller vad gör DME styrningen i så fall? Jag skulle kunna testa min gamla generator i bänk i så fall, för det kan vara fel på båda regulatorerna. Generatorn är faktiskt märkt med 14V vilket kanske indikerar på att det finns en regulator inne generatorn som styr spänning oberoende av varvtal. Mvh Tomas |
|
| Är du helt säker på att laddspänningen är för hög? | |
| Märkspänningen på e38 generatorn är 14V. Vid 1500 rpm och utan förbrukare igång skall laddspänningen ligga på 13.5--14.1V. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kontakten mellan generatorn och Dme är egentligen en rapportering till DMEn hur mycket generatorn utnyttjas, den har också möjlighet att styra ned generatorn så den inte överbelastats, var ett tag sedan jag läste igenom detta så jag har det inte i huvudet. Men generator ska inte ladda mera än ca 14,5Volt normalt.Jo då det finnes en regulator i generatorn. Den finns idag som reservdel, den svarta i överkanten på generatorn Länk Tidigare fanns inga regulatorer att uppbringa till de vattenkylda generatorerna. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kontrollerat bilens jordpunkter? Är det spänningsfall i en (viktig) jordpunkt kan elektroniken (DME) få fel referens och laddspänningen blir därefter. Natuligtvis gäller detta även + matningen. Kanhända värt att kontrollera såväl som annat... mvh/ Anders |
|
|
Jippi, Som jag ser det tyder det nu på att båda mina generatorer har fel på regulatorn. Mycket intressant att det går att byta regulatorn på den vattenkylda. Det visste jag inte. Länk 800:-, värt att testa detta för de pengarna. Slutsatsen är väl att generatorn inte skall kunna ge mer än ca 14.2 volt, oavsett DME kopplingar eller inte och varvtal. Det enda jag vet är att spänningen på batteripolerna är 15,4-15,7 volt vid tomgång för min beggade generator. Jag tror att jag mätte upp 17 volt vid något tillfälle för min orginalgenerator. Dessa siffror är sannolikt högre vid högre varvtal. Om det är problem med jordning borde jag väl få för låg laddspänning, eller? DME skall ju inte styra laddspänningen enligt Hasso. Mvh Tomas |
|
|
Ok, om DME inte styr laddspänningen så är det en annan sak. Min tanke var om DME styr laddspänningen så är det viktigt att DME har rätt värden att utgå ifrån. Får låg spänning i mätpunkten (ex jorden är lyft en aning) regulatorn drar på osv. Jag är inte insatt i den aktuella konstruktionen så jag tillät mig spekulera en aning... mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.