|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Har ett problem som börjar bli värre nu, haft bilen lite mer än ett år! var inga problem då. Satte på 19" fälgar och det började lite smått, under vintern har jag haft snik 15" plåtfälgar men problemet kvarstod Det är så att framhjulen känns som dem kommer i gungning efter man kört över en grop eller gupp. speciellt under en sväng då är det riktigt illa. Vibrerar ända upp till ratten! Har nyligen bytt Länk Nr 8 på bilden och det tog bort vibrationer vid inbromsning men inte det tidigare jag beskrev. Jag vet att mina framdämpare är riktigt slut o behöver bytas men kan det vara därför? Kanske nån som haft samma problem som vet vad det kan bero på. | |
| Låter som om det är stötdämparna som är orsaken. Byt dessa och kolla samtidigt spindellederna. Byt samtidigt fjäderbenslagringarna vilket är lätt när man ändå är i farten. | |
| Stötdämparna eller fjäder som har gått av. | |
|
Låter lite som det problemet jag hade på min 330d för snart ett år sedan. Problemet försvann när jag bytte stötdämpare (jag bytte dämpare och fjädrar runt om). Här är tråden jag skrev: Länk Mvh Robin |
|
| Låter som stötdämpare antagligen. Vet inte om E46an också har stabilisatorstag, kan inte den bilen så bra, men när jag bytte på min E36:a så blev allt frid och fröjd, dock i samband med stötdämparbyte. Men stabilisatorstagen var det som verkligen gjorde skillnad. Körde jag över ett brunnslock innan flög bilen höger och vänster om vartannat och ratten följde med i rörelsen. Bytte ut dessa och märker ingenting längre. Så kanske värt att kika på.. | |
| Stabilisatostag bmw org? | |
| Tack för alla svar! dämpare beställda nu! bara hoppas de löser problemet ;) | |
|
Länk Tror det är 5:an.. Har du testat gunga bilen för att se ifall den fjädrar tillbaka direkt utan att fortsätta gunga? Riktigt amatörtest, men känns det stabilt så tror jag nästan helt 100 på den är stabilisatorstagen där gummibussningarna är utslitna.. |
|
|
Bilen gungar som en gammal trampolin på motorvägen. amatörtestet visar mycket positivt ;) kan kika på "5an" samtidigt som jag byter dämparna! hur vet man om dem är dåliga? femman alltså =) |
|
|
Såhär låter det om någon av lederna i nr. 5 är det minsta glapp: Länk |
|
| Så lät det inte på min E36:a faktiskt. Men gummit var så sprött och gammalt så det blev till pulver bara man nästan tittade på det.. | |
| Det är tätningen du menar då antar jag. Ja den kan vara spröd och gammal utan att lederna hunnit bli glappa. Jag tror att det var stötdämparna som gjorde skillnad även på din bil, men det var ju het rätt att byta stagen om tätningarna var slut. De hade snart blivit glappa i alla fall. | |
| Förresten, det kanske är bussningar på stagen i stället för leder på E36? I alla fall vissa årgångar. Då låter det aldrig riktigt som i filmen ovan. | |
| Menar inte skaunepauen bussningarna till själva krängningshämmaren? Alltså inte förbindningsstagen ute vid spindlarna. | |
|
Länk Så ser stabilisatorstagen ut till E36an. En liten, men väl värd investering om bilen börjar vibrera när man bromsar lätt, eller bilen flyger höger och vänster om vartannat! Köpte mina stag på Feltema. Inga fel hittills, tror inte deras kvalité är så fruktansvärt dålig som folk tror. De gör ju t.o.m. bromsskivor i Brembos fabrik, iaf vad det gällde Saab-bromsar, kanske är fler. Så skit är det icke tycker jag, prisvärt och lättillgängligt :) |
|
| Aha, de stagen har en bussning och en kulled. | |
| Dämpare bytta idag! blev som dag o natt! helt sjuk skillnad! alla konstigheter försvann och bilen blev vidrigt rolig att köra >D | |
|
Kul att problemet är löst! Kul för mig att jag inte var helt ute o cykla heller... men det är egendomligt hur e46 uppför sig med dåliga dämpare. Mvh Robin |
|
|
Ja, det är en märklig bil haha! ;) skönt att kunna ligga o pressa i rondellerna nu iafl ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.