AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
605

E39 - Trimchip, 3-eker multiratt och fälgbredd

pi
42
pidde
523 -97
3 önskningar i en post... går det? :)

Ska köpa en 523a-97 nästa vecka och börjar planera saker jag ska göra under semestern med den. Först och främst ska jag byta fälgar till 17". Frågan är bara hur breda fälgar jag ska ha och om jag ska tänka på ngt med hur långt dom "sticker ut", så inte bilen belastas i onödan.

Jag har tänk köpa ett par 8,5" och smälla på ett par 235 eller 245or på dom. Vill inte ha "ballongdäck" utan vill gärna ganska jämnbreda fälgar. Vad säger ni, räcker 8,5" eller ska jag upp mot 9"? Fälgarna jag kollar på finns på Länk. (helst 5-6ekrar)

Det är kanske bara jag men 4-ekers multiratt ser ut som en Volvo 245 ratt från 1976 i mina ögon, hehe. Jag hoppas att någon av er kan svara på om det är möjligt att byta ut denna mot en 3-ekers multiratt. Om det går, är det svårt, behövs förändringar, tummar man på säkerhet osv?

Efter jag har bytt ratt lutar det nog åt att jag chippar bilen. 523 i all ära men ~190hkr > 170hkr :)
Jag har aldrig chiptrimmat en bil och undrar därför vad som händer med just 523-motorn. Blir den segare på lägre varv, dricker mer, silts mer, svårare att köra osv?

Jag undrar även vilken tillverkare av chip man ska välja och om det finns olika modeller av chip? Jag köper helst originaldelar eller annat med hög kvalitet då jag har lärt mig att billigt får man köpa 2ggr av, hehe.

Kan man byta chip själv eller ska man lämna in bilen och vad kostar en chipping?

Hemskt tacksam för alla typer av svar även om ni bara svarar kort på en av frågorna.

mvh

Peter
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kolla chipstrimmningsrepotaget för 528 som finns här på sidan. Inte värt pengarna för ca 10-12 hkr.
ca 3500 kr.Lägg dom på nått annat istället.
man byter inte chip, utan dataoptimerar bilen med programvara.

MVH
Hasso
pi
42
pidde
523 -97
Tack för ditt svar :)

Har läst två timmar nu om chipping. I testet här på sidan är det ett Superchips dom har använt och i dom 50+ poster jag läst verkar det vara ett "sämre" chip, om jag förstått det rätt.

Många verkar vara inne på Qvarnis chip och det kostar bara 1500:-. Även om det bara är 10hkr kanske vridet och kurvan ändras med fördel (minns ju skillanden på en golf gti 1800 och 1600 där det bara skilde 2hkr men var som natt och dag pga 200cc + vridet).

Ahh, jag trodde att man bytte chip när man trimmade... hmm, eftersom jag bor i Skåne är det ju inte en chans att jag kör till Sthlm för att trimma min bil hos Qvarnis. Ska iofs köpa bilen i Sthlm nu i veckan men jag tror inte det går att fixa tid hos Qvarnis med så kort varsel. :/
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Ratten är bara att byta, 3 ekrade har lite färre funktioner men det funkar rakt av, finns som orginal tillval
Hur funkar det att byta ratt på en 520 -94 med airbag ?
Är det risk att man får huvudet bort blåst om man pillar ?

Det gnisslar om min ratt när det är varmt ute, ungefär som frigolit på glas........

Vågar man själv eller är det bara att lämna in på BMW ?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Låt bli att slå på tändningen under tiden så är inte airbagkretsen aktiverad.Du kan hänga av batterikabeln om du är osäker.Var aktsam im kablage och delar som sitter under ratten så du inte skadar dom.

MVH
Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.