|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjo! ska köpa en m5 e39 i sommar och jag funderar lite då det blir en från 00 Problemet med oljeförbrukningen är fixat från 00 om jag har fattat rätt? Och hur är det med vanosen, är det skadligt med tickande vanos före 01 eller är det bara ireterande tickande men dom håller lika bra som dom utbytta? Lika luftmassemätarna och kopplingarna, är det samma på alla årsmodeller? Alltså kan man satsa på en från 00 eller är det mycket bättre att satsa på 01? | |
|
Jag tror detta ämnet är behandlat minst 1212 ggr här på forumet. Testa sök så hittar du garanterat svar på alla din frågor. Dan Helsingborg Kör E39:o, BMW M5 och BMW 525 samt Audi A4 Q 2.0 T 2007 |
|
| jo ja vet, har kollat igenom allt jag hittat men det finns inget riktigt svar på om det här med vanosen som jag klurar på om den håller sämre på äldre årsmodeller? Ber om ursäkt för att jag skapar en dryg å nött tråd men är mycket nervös inför köp | |
| Vanosen behöver du inte bry dig om.....men som sagt så rasslar den som en disel fram till 01. Ända dom har gjort med vanosen i stora drag är att den har tajtare passform. du kan läsa lite om vanosen på Länk | |
|
Mitt tips är att du köper en som du gillar,sen vilken årsmodell det är vill jag påstå är mindre viktigt. Lycka till med köpet! |
|
|
Vanosarna rasslar mer på exemplar före -01 innan oljetrycket kommit, eftersom dessa saknar backventil. På de flesta exemplar oavsett årsmodell hörs dock ett diskret knatter på tomgång. Inget att oroa sig för! Oljeförbrukningen är tyvärr hög på -99 (ca 1l på 150 mil) på min. Det blev korrigerat i mars -00 om jag inte missminner mig (ventiltätningar etc). Kopplingen ska man som sagt alltid vara försiktig med. Släpp upp helt och hållet innan du går på gasen i hastighet. Den har alltså för liten diameter på svänghjulet. Luftmassemätarna har en begränsad livslängd och man märker tydligt när de börjar bli trötta. Runt 1000-lappen för 2 st pirat på Ebay. BMW CS #1812 |
|
|
tackar för infon, nu känns det mycket bättre:) Får man en fin i dagsäget för runt 12000kr? vad jag fattat det som sjunker dom i värde hela tiden |
|
| Antar att du menar 120.000kr, men en fin M5a får du knappast för den summan. | |
|
Kan bara hålla med alla andra här... För 120000 får du säkerligen något typ av problem, typ rost, koppling, bromsar eller vanos som kanske är dax att byta. Min 99a har dragit ca 2 liter på 800 mil! Jag rekomenderar en 99a om du vill hålla priset lite lägre. Jag är jätte nöjd med min, men den har också bara gått 8000 mil. Ett tips kan vara att kolla på bara en trafikfärsäkring, min skulle kosta 4700:-/helår. Halv kostar 17000:-/helår, och hel typ 30000:- Med självrisk och årspremie borträknat så kan man krocka lite lättare vartannat år eller lacka om hela bilen varje år för mellan skillnaden:) Lycka till med köpet! Mvh. Richard |
|
|
Rost och vibrationer kan man få ändå. Ingen årsmodell, 99-03 är skonad. Vanos byts endast ut om bilen låter som en rullande stenkross: Länk Det är bara att provköra och känna efter vibrationer i fart och inbromsning. Öppna alla 4 dörrar och syna dessa noga i kanterna där kittet vanligtvis spricker upp. Kolla även bagageluckans nedre kant samt motorhuven. Bilda dig en uppfattning om helhetsintrycket! BMW CS #1812 |
|
|
Min -00 hade ny koppling,nya skivor,ok och belägg runt om,nya däck och rekondad när jag köpte den i oktober. Givetvis hade han köpt orginaldelar. Enda nackdelen är väl eg vanosrasslet vid start. Svensksåld och i bra skick. Visst... det finns lite rost i nederkant på 2 dörrar och stenskott på huven. Den hade rullat 19500 mil och jag betalade 121k,men det skrämmer inte mig eftersom skicket är bra och den går som den ska. Andra bilar i samma skick var faktiskt 15-20tusen dyrare när jag var runt och tittade.Men dom hade ju iofs rullat lite mindre. Fingerspitzgefühl. |
|
| Blocket 138.000 -99 i stockhom 5 aprill ser ju jävligt bra ut, nån som vet nåt om den? bra/dåligt köp? | |
| Eller här på ap -00 130.000 skåne med nu koppling, bra/dåligt köp? | |
|
Bilen i Skåne ser tilltalande ut. Den stylade i Stockholm ger jag inte mycket för. Det enda sättet är att åka och titta! BMW CS #1812 |
|
|
Rahm skrev : Blocket 138.000 -99 i stockhom 5 aprill ser ju jävligt bra ut, nån som vet nåt om den? bra/dåligt köp? Min gamla M5a kan bara säga att den är riktigt fin det tråkiga var ju att vanos rasa för honom 2veckor efter att han köpte den av mig men blocket beg försäkring stod för det mesta av bytet sen vet jag att lmm är bytta för något år sen. Får jag sålt på min Audi RS6 så köper jag tillbaka den om han inte fått sålt på den :P |
|
|
Den i skåne ser fin ut, har varit på blocket för 125" men när ägaren ena gången heter bmw nästa gång michel o nu adam så orkar jag iaf inte åka o se på den, även om jag bara har 5 mil dit. |
|
|
Det kan ha varit den som var ute frekvent förra sommaren i Malmö. Omlackad här och var så man såg underarbetet samt haft olika ägare varannan månad ungefär. BMW CS #1812 |
|
|
JiVe, Jag kommer att lägga ut min svenksålda M5a på annons på lördag. Bra utrustad med bl.a: Avtagbart drag Navi cd-växlare pdc etc. LeMansblå met Fabrikstonade rutor Nyligen skattad och bes. Sommar- och vinterhjul på 18" orginalfälg Nybytt soppapump,, koppling 1 år gammal, ny vindruta, nyligen Ditec och glastec behandlad. |
|
| Har också bytt till nya fästen till krängningshämmarstaget i bak som brukar kunna gå av på mitten. | |
|
Ok, verkar det intressant skickar jag någon 08 o tittar på den, har inte tid o åka långt i April |
|
| Den i skåne har vart ute med lånade bilder ifrån tyskland, kanske berodde på vädret men men... Hur som helst ser den fin ut på bilderna och på papprena om det som står om den är korrekt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.