|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena Tänkte överladda min M10 i 02:an. Någon som kan ge lite tips?. Ska inte ladda mkt alltså, utan typ bara "hänga" dit den. Nån som vet om jag behöver backa tändning?,byta spridare mm. Det är ju en kugelfisher pump på den så det kanske inte behöv eller? Vad behöver jag göra med motorn helt enkelt om jag "bara" ska ladda så lite som kanske 0,3-0,5 Mvh Henke | |
|
Kanske måste sänka kompet på den eller, fatta som att jag hade rätt hög komp i denna. Någon som vet vilket komp?, M10B20 årsmodell okänt. Men det är en tii motor Har ett egentillverkat nytt turbogrenrör, äldre tb03:a samt en mindre intercooler redan Mvh Henke |
|
|
Kom igen grabbar, vet att ni finns här :-) Har sökt så jag har hittat endel bra saker ja. Men nån som kan ge mer konkreta tips, vad göra med tändningen? Mvh Henke |
|
|
Posta här istället: Länk Mvh |
|
|
Kan tyvärr inte bli medlem där tydligen, vilken mailadress jag än använder så används den redan tydligen. Klarar kugelfisherpumpen av 170-200hk? Mvh Henke |
|
|
Många frågor men inga svar........ Kör en till då lika bra :-) Har en M10B18 topp liggandes. Kanske är bättre o hänga i den vid överladdningen eller?, vad får jag då för komp? Mvh Henke |
|
|
tror du kommer att pumpen kommer att ställa till problem. Brukar redan bli problem när man sugtrimmar en tii ///Jörgen |
|
|
OK, vad är det som kommer ge problem?. Ger han så dåligt me bränsle eller?. Bilen går ju redan fett som den gör nu. OM jag lägger ner mekandet me pumpen då o monterar nån extraspridare istället då? Mvh Mvh Henke |
|
|
Se där ja!, såd din svarta 02 i galleriet nu. Mkt najsiga fälgar. Vad heter dom?,storlek?, 5-bult? Mvh Henke |
|
|
Pumpen räcker inte till för 170-200 hk. Modfierar man pumpen lär den räcka till 600 hk, enligt en säker källa som var med när det begav sig. :) Byt ut Kugelpumpen mot 2*dellorto 40. Och kolla 02-tavlan och savarturbo.se, där finns det hur mycket som helst om m10-turbo. Lycka till! 300 hk är "lätt" på m10-turbo, enligt de som kan... :D |
|
|
Men ska du sniktrimma så lär det funka med nersvarvade originalkolvar, 2*dellorto, turbo (förstås) och original i övrigt i motorn. Åkte en sån på bana förra sommaren, gick fullt tillräckligt. Men tänk på vad nån vis person sade: "-När man har kört med turbo i 5 minuter så vill man ladda mer...". |
|
|
Vore jag i dina kläder så satsa på att bygga en M10a från grunden. Att överladda din kommer förr eller senare resultera i ras o först ryker nog vevlager,har du då otur så går även veven upp i rök. Jag kör M10 marinmotor sent 70tal i min snik 1502 den är perfekt med 8:1 i kompförh och 125hk org. Motorn som satt i bilen när jag köpte höll för boost i några dagar. Sugen på lite bilder kika på 02garaget Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
ErikBerg: Vet du vad det är som inte pallar med?, är den så snålt tilltagen från början alltså?. Är ju 130hk i den nu, tog nästan förgivet att den pallade me lite extra mos. Men det borde ju gå montera extraspridare isåfall eller? Trucker: Tanken va ju att få ett budgetturbo om man säger så, är inte så jätteintresserad utav o bygga om hela motorn o.s.v. Men vevlager o vev pallar väll med lite mer än så eller?. Tänkte slänga dit en tjockare topplockspackning, men det kanske inte är tillräckligt eller? Men hur många bar pumpar kugeln då?, det går alltså inte höja den något? Vill ju helst ha en kugelfisher-turbo, det va ju det som va tanken från början :-). Lite ovanligt ju....... Mvh Henke |
|
|
Kom igen nu grabbar! Hur mkt tror ni att jag behöver komsänka?O, räcker en 0,3 packning om jag kör på originaltopp? Mvh Henke |
|
|
Hittade lite grann: Länk Länk Länk |
|
|
Tackar, kan va lite svårt om man nu kan lita på svaret från lennart där :-). Men jag provar, måste ju gå o använda kallstartsspridarn till lite extra soppa tycker jag. Får la slänga ihop det o koppla in en lamda på röret o se hur blandningen är... Nån som vet om jag behöver sänka kompet överhuvudtaget? Mvh Henke |
|
|
Om du är så sugen så kör på.frågar du mig så är inte en högkompad tii ett bra ämne att boosta.Spikning,stor påfrestning på lager,är väl några saker. Sen att få till bränslet är ju också ett frågetecken,kallstartsspridaren lär knappast räcka till men några stycken kan ju funka,tänk även på att pumpen har sin limit med 120l/h.Stumma fördelaren kan även vara bra. Här har du lite kompsiffror 121 Cylinder head: 8.5:1 CR U.S. "Spec" piston on 1968-1972 2002's 42.3 mm pin-to-deck, flat top 9.0:1 CR U.S. "Spec" piston used on '72 US-model 2002tii's 9.3:1 CR European 2002TI (twin-carb model) 42.1 pin-to-deck, 5.2mm dome 10:1 CR Early euro-spec 2002tii 42.5 mm pin-to-deck, 4.4 mm dome E12 Head: 6.9:1 CR Factory "Turbo" pistons (used on 1974 2002 Turbo) 42.0 mm pin-to-deck, 3.7mm dish 8.1:1 CR flat-topped piston (much like the 8.5:1 CR used on the 121 heads) used on '75 US-model 2002's, also on most US-model 3-liter cars of the era. (keep in mind that the 2-liter 4-cylinder with the E12 head and 3-liter 6-cylinder cars can interchange pistons) 8.3:1 CR U.S. "Spec" piston on mid 1972-1974 cars 9.0:1 CR U.S. tii pistons 9.5:1 CR European tii pistons E21 2.0 Head: 8.3:1 CR flat-topped pistons (used on 49-state '76 2002's, US 2-liter 320i's) 9.3:1 CR domed pistons (used on european 4-cylinder 320i's) Note: compression ratios given are with a stock head, and zero deck height. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Jag frågade en gång en "guru" som trimmade Kugelpumpar när det begav sig. Och det var en hel del som behövde modifieras i pumpen. Kolvar, kammar, "päronet", jag minns inte exakt. Men det lät dyyyrt om man ska låta en firma göra det, och det är definitivt inget man gör själv om man inte har 100 koll. Tyvärr, jag skulle gärna sugtrimma med Kugel. Göra en egen Alpina A4S-motor, det vore gött! :D __________ Jag har inte trimmat turbo själv, men har snappat upp lite om hur de stora pojkarna gör. Ungefär så här har jag uppfattat det hela: * Kolvar: smidda Mahle från Dalhems. * Stakar: std. * Kam: Schrick 304 eller 316. * Topp: std? (ev andra ventilfjädrar, ev slipning i förbr.rum, googla) * Förgasare: 2*Dellorto 40. * Avgas: hembyggt grenrör. (Googla.) * Turbo: vet ej vilken. (Googla.) * Koppling: Sinterlamell från Dalhems, nitas i 02:ans centrum, tryckplatta från Saab 9xx Turbo. * Bränsle: elbränslepump, tryckregulator. = 300-500 hk. På savarturbo.se står det hur mkt som helst att läsa. |
|
|
trucker: varför skulle lager rasa??? lager o veven i en m10 håller riktigt fint för överladdning. det är ringlandet som går sönder vid för mycket ladd. Kör med flata kolvarna osvarvade, skärring packning o dellorto 40, original kam, 19t turbo, msd 6al tändning. sedan kan du ladda 1,2bar o har driftsäkerhet o en bit över 200hk. Min förra 02:a gick med det i över 5år. Det var först när jag började labborera med laddtrycket o var uppe över 1,8bar som ringlandet sprack ///Jörgen |
|
|
Bygg på en annan motor det det sitter högkomp kolvar i tii.Den spikar om du kör med 95 så överladdning är inte att tänka på.Sen så är kugelfisher pumpen väldigt svår att få att funka med turbo så kör med dubbla dellorto eller annat sprut i stället. 02 turbo Länk |
|
|
Jörgen:en högkompad tii motor frestar på lager redan i originalutförande,o inte mår dom bättre av intvingad luft.Ok en genomgången o frisk maskin klarar det säkert några år men att bara hänga på "turbo" på en gammal tii motor skulle inte jag göra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.