|
|
|
|---|---|
|
Är en nybliven ägare till en 325 e92 -07 med några månaders vagnskadegaranti kvar. Har även ett års garanti från bilsäljaren. Hämtade bilen förra veckan. Nu märker jag att om jag gasar lite på ettans växel hörs det ett klonk precis när det gasas och i samma ögonblick som bilen kör framåt. Om jag däremot startar lätt och mjukt bara med kopplingen hörs inte ljudet. Det kan även höras vid en häftiga gaspådrag vid låg hastighet. Är det någon som har liknande problem och någon som vet vad ljudet beror på? Det skall tilläggas att det INTE låter ngt om vägen är ojämn eller vid farthinder. | |
| Testa sök på forumet angående silentbussning. Kan vara ditt problem men borde inte vara utslitet vid det laget än. Brukar komma när bilen har gått några år, gummit i bussningen börjar bli sprött. Låter konstigt för att vara en 07:a.. | |
|
Var inne på Auto7h i Borås idag, verkstadskillen där misstänker att ljudet kommer från handbromsen som inte släpper helt. Har fått en tid på fredag då de ska plocka isär den och smörja delarna. De hissade upp bilen och hittade inga andra delar som satt löst. Någon som vet vad det kommer att kosta sig mellan tummen och pekfingret? |
|
| Kan tillägga att bilen rullat 3900 mil | |
|
Jag har ett klonkljud som kommer väldigt sporadiskt när jag krypkör med min bil, nu är detta en 00:as 523 E39 som jag just har justerat handbromsen på och jag misstänker att jag kan ha samma problem som du.. Ska kolla mina vajrar till handbromsen imorgon och se om detta löser problemet.... Har du löst ditt problem vore det kul att höra om det var handbromsen som var orsaken.. Kokerskan |
|
| Är det inte det välkända "kardanklonket", det finns ju på alla BMW verkar det som oavsett hur långt de gått. Det brukar oftast låta när 1:an läggs i från stillastående och det låter som något dunkar till från bagagerummet, ungefär som en flaska rullar och slår i ryggstödet. | |
|
Nej det låter inte från bakvagnen utan mera under bilen.. Kardanljud pga dålig hardyskiva har jag haft förut så det känner jag igen Tack för tipset iaf :) Kokerskan |
|
|
Tror mest på flashg här. Märker det ibland när man växlat och precis släpper kopplingen lite. Det är inte så starkt hos mig att det kan kallas 'klonk', utan snarare 'bonk' om ens det. Det känns en aning i växelspaken att drivningen precis tar med ett väldigt mjukt ljud, inte vasst alls. Lite som om kopplingen inte kopplar ur 100%, utan bara 95%, så det är lite drivning när växeln kommer i. Det har nämnts någon gång att folk justerat någon skruv på kardan och att det är lite glapp i kardan typ. Så en enklare justering tror jag på. Det var visst någon täckplåt som fick tas bort och sedan bara justera lite. |
|
|
..redigerafunktion på AP vore bra... Kör man på 1an och släpper gasen och gasar på lite, släpper och gasar sedan lite osv blir det samma sak. Alltså spel i transmissionen är det som hörs. Har väl funnits på alla bilar jag haft så om det verkligen behöver göras något åt är väl en smaksak, om det är det jag tror. |
|
|
Jag tog fel på datumet då bilen skulle in på verkstaden! Den skall in imorgon bitti. Lovar att återkomma oavsett hur det går och vad de säger. Som sagt det låter under bilen, det kan låta samma sak även om jag ligger på 3an och gör ett hastigt gaspådrag, precis när bilen rycker till lite kommer klonkljudet. Det klonkar till en gång när jag gasar och ett litet mildare klonk när jag släpper gasen hastigt igen. Samma sak gäller det när jag lägger in backen och gasar lite hastigt. |
|
|
Det kom lite förhinder idag, så blev inget verkstadsbesök. Återkommer när det är fixat! Håll ut! |
|
|
Nu har en polare (bilmekaniker) hälpt mig plocka isär bromsarna, allt såg helt rätt till och inga konstigheter där inte. Klonkljudet fanns givetvis kvar! Men han lokaliserade ljudet till kardan! Han misstänker som många skriver här att bultarna satt lösa och det ska hjälpa med att man dra åt Vi hade ingen möjlighet att hissa upp bilen, så vi ska fixa det på fredag kväll. han tyckte det var konstigt att en såpass ny bil -07 ska ha problem med det! |
|
|
Jag hittade mitt problem.. Det var ett bakre krängningshämmarstag som var dåligt. lljudet kom dock från framvagnen så man blev lurad igen.. 300:- så det fixat, trångt att byta men enkelt. |
|
|
om några veckor ska jag/en mekaniker bort med bakvagnen tillsammans och kolla genom vad som är dåligt samtidigt som vi ska byta bussningar. hittar vi inte felet till klonkandet kör jag sönder bilen. BMW ownz |
|
| Då har man tittat på kardanen och hardyskivan.......bultarna satt åt som bara den! Inget glapp där inte. Nu misstänker man växellådan istället! Hur skall detta sluta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.