AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.134

eftermarknads-stereo, multi-knappar på ratten, hur göra för det ska fungera?

be
379
bengalsimon
320i E90 -05
tänkte köpa en ny huvudenhet inom snar framtid.

jag är sugen på denna: Länk

men vad ska man köpa för kablage för att få knapparna och ljudet att funka som det ska?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Är du säker på att det är så enkelt?
Som jag har förstått det, så är både färddator och backsensor integrerade med stereon. Om du nu har backsensor vill säga..
Om det bara är för ljudet, så kan jag rekommendera Audison bit one.
Manualen finns här:
Länk
Det är ju en del att koppla, och för rattstyrningen behöver du ett interface eller kopplingsbox för att kommunicera på bilens databuss.. Du får höra med återförsäljaren om detta enligt texten i manualen.

FP
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
färddatorn är ju inte så viktig. i min business stereo hade jag inte mer än att ljudet höjdes och sänktes med hastigheten. nu i pro stereon finns det ju lite mer.

jag har ingen pdc så bilen så det är lugnt, och min "gong" som plingar när bältet inte är på t.ex, är inte den som är intergrerad i högtalarna, utan jag har ett extremt störande pip-ljud.

så det enda jag v ill få att funka är knapparna på ratten. höja, sänka, next track, prev track, byta "source", knapp till a/c, och om man kan få telefonknappen att funka är det ju fantastiskt.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
tack för manualen förresten!
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
oj fan, glömde ju säga att aux-kabeln i handsfacket måste fungera!!!!
Jag kan inte se varför du blandar in färddator, PDC, gonggong osv. Den senare är alltid en separat ljudgivare som sitter i panelen över gaspedalen, syns som ett ljudhål med galler osv.
Styrning av stereon från ratten förs via en databuss, du behöver ett interface osv från Alpine.
Telefonknappen är bara aktiv om du har BMW:s handsfree till originaltelefonen.

FP
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
jo men var får jag detta interface ifrån? googlat och tittat runt massor nu!
In
355
Inot
745iA -02
Jag har hade en IVA-300 i min E39:a och köpte mitt interface från Alpine. Alla knapparna på ratten funkade då
Hade det inte varit snyggare att försöka montera in en professional radio eller är det för mycket jobb?
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
Chris87: redan gjort det, tycker den suger.

Mkt schysstare med display, dvd och navi + hela köret. sen får jag väl fixa en tv-mottagare i den senare :p

men iallafall, jag har fått reda på vilka delar jag behöver för att få det att fungera nu, skriver upp det här senare-

men vill veta om jag borde klara av att byta detta själv
AUX i armstödet kommer nog inte fungera utan du blir nog snarare tvungen att dra ut en ny AUX från eftermarknadsstereon.

Vad är det du vill uppnå med byte av huvudenheten? Något flashigare huvudenhet eller bättre ljud? Om det är ljudet hade jag satsat på att montera in Alpine HiFi högtalarpaket som BMW säljer.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
alpine hifi paketet suger om man jämför med uppgraderingen jag gjorde själv.

huvudenheten suger dessutom.

ja, mer funktioner, fläshigare och bättre ljud.

det är väl ganska självklart? ;) vill ju kunna ha en usb port, använda mig av en dvd spelare, ha möjlighet att installera navi, tv och massa annat. blir ju som att retrofitta en i-drive, lite fulare, men ändå bättre.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
är du säker på att aux kabeln inte kommer att fungera mer?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.