AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.485

vad kan ha hänt? Fläkten hänger löst från motorn...!

Sida 1 av 2
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
När vi körde runt lite, så började vi känna att det luktade varm metall i bilen, stannade efter 150 m. När vi öppnade huven så gnisslade det och rasslade något enormt från fläkten, vi tänkte att detta måste vi kolla upp när vi kommer hem. När vi sen skulle åka vidare, rasslade det till för sista gången!

Och ett stort rökmoln kommer från motorn, stänger av motorn, och kollar under huven, där hör och ser jag att kylarvatten rinner ut från motorn.

Och remmarna har trasats sönder. Vad kan nu ha hänt? Vad kan detta kosta?

eftersom det är en automat är det då ok att bogsera den till ett garage typ 2 km bort? ska jag bara ha neutral i då?

Tacksam för svar!
Låter ju som att visko-kopplingen till fläkten har gått sönder/eller att vattenpumpen pajat och att fläktbladen i sin tur har slagit sönder kylare /alt. någon slang med lite tur. Dyrt kan man väl säga att det blir i vilket fall tyvärr. Är väl bara till att kolla vad som gått sönder och söka på bildelsbasen är jag rädd.
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
dyrt har jag en känsla över att det blir, men att bogsera bilen är det ok?, så jag får bort den från vägen innan natten...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Problemet med automater är att motorn egentligen behöver vara igång så att automatens oljepump snurrar, men 2 Km i sakta mak borde inte vara något problem alls...

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror knappast att du hunnit koka motorn så det blir nog inte så dyrt.

Om inte kylaren har blivit alltför sargad av fläkten så kanske den funkar, men om det var länge sen som kylaren byttes så kan det vara dags ändå - kolla om den har blivit eller har tendenser att bli lite böjd som en banan underifrån, då behövs även ett nytt kylarlock

Billiga och bra kylare finns på ebay.de

Köp ny termostat och nytt termostathus samtidigt med ny vattenpump så har kylsystemet blivit helrenoverat!

Mvh
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Angående bogsering så är det ingen fara.......får bogsera i max 70km/h i 150km.

Mvh
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Neutral är det som gäller!
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Bogsering är nu klar,det gick bra, kylaren hittade jag inte skador på. Bilen hann inte koka eftersom jag stängde av den snabbt och jag stod ju still medans allt gick sönder.

Men allt kylar vatten rann ju ut, beror det på att vattenpumpen gick sönder?

Hur vet jag om det är viskokopplingen?
Det bör vara enkelt att se, fläkten hänger löst skriver du i rubriken? Den består av viskokopplingen som är metallnavet som fläktvingarna sitter på osv. Du kan säkert se var vattnet rinner ut, om det är runt pumphuset eller någon slag osv.
Troligen har pumpen kärvat och därmed dragit sönder drivremmen. Fläkten/viskokopplingen sitter på pumpaxeln, där finns säkert sambandet.
Här kan du studera delarna:
Länk

FP
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Om jag tar bort pumpen, kan ja då starta bilen för att höra om allt låter ok, typ 1 min, eller är det intee bra?
Det kan du inte, eftersom du måste tappa ur kylarvätskan osv. Men du har ju till 99% ringat in felet, det är "bara" att byta delarna..

FP
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis som folke säger - vattenpumpens lager skar antagligen, eminent mekartips: Länk Länk

Fläktbladen har klarat sig bra också antar jag? Antagligen bara pumpen som behöver bytas.

Mvh
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Nu är pumpen borta, och den var ju helt förjävlig, en ny så är beställd, nya remmar.

Men den gamla remmen har snurrat runt och sitter fast i vad jag tror heter
remskiva?, sitter alldeles under pumpen, antar att det är den som får remmarna att snurra. Det sitter en bult där på den skivan, kan jag ta bort den och få bort skivan för att på så sätt få bort remmarna?

Sen där pumpen sitter i motorn så ser jag att pumpen har skavt lite, inte mycket men det syns och känns lite. Tips om det? Är det skroten som gäller?

Har lite bilder på det men vet inte hur jag lägger upp bilderna....
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
du kan ta bort bullten till spännrullen . lagret kan ha skurit i den åxå tyvärr..
dessa har gjort sitt när bilen gått över 15 tusen mil.
lycka till.

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
Hittade en spräng skiss nu, där remmen har klämt sig fast är mellan remskivan och vibrationsdämparen. Kan jag på något sätt sära på dessa utan
att "motorn ramlar sönder"? Verkar ju sitta en lång bult raktigen allt.
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
När jag nu sätter tillbaka allt, hur vet jag att det är ok att vrida på nyckeln och försöka starta? något annat som jag ska kolla innan?
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Om man bara är grundlig och ser till så att allt är på plats och att remmen sitter som den ska är det inga problem att starta.

Sen är det ju luftning på tur och det är ju som bekant lite trixigt, men följer du bara gör det själv rådet så ska de gå bra.

Mvh
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Ska själv ut och byta termostat + hus och expansionskärl i morgon :) bytte vattenpump för en månad sen ungefär :)
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
det svåra verkar ju vara att få bort den gamla remmen som snurrat sig tusen varv runt hjulet som sitter neranför pumpen
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Det går inte bara å gå lös med avbitaren och klippa bort den? Annars ska det enligt denna bild gå att skruva bort remskivan med 6 bultar.

Länk

Mvh
Da
64
Daniel_25
528 iA Touring -98
nej det gick inte att slita loss allt, sitter en massa kvar, om jag ska ta lös skivan är det inte den långa bulten då? eller ska jag låta den vara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.