|
|
|
|---|---|
|
Har lite trubbel i paradiset med bimmern! När jag köpte han funka allt fint, för någon månad sedan så märkte jag att han inte ville ge mig värme i kupen om jag inte låg på 1500-2000rpm, alltså fick jag ligga och köra på sport läget i stadstraffik. Störde mig inte nämnvärt på det o tänkte ta itu med det när jag hade tid. Men igår efter en lång bilkö så har även tempen på bilen börjat balla ur, står jag för länge på tomgång så hoppar temp mätaren upp över normalt och har tillochmed vart nära rödmarkeringen! och lika fort kan mätaren hoppa tillbaka mot normal temp. Jag har fått för mig att dessa fel kanske hänger ihop? kan det vara nåt så enkelt som luft i kylsystemet eller liknande? Hilfen bitte! | |
|
Blir det bättre om du har full värme i kupén? Kolla/byt termostaten annars och byt termostathus samtidigt som brukar spricka vid demontering, kolla även att kylaren inte ser ut som en banan underifrån, då är kylarlocket paj och måste bytas (och kylaren förstås). Byt gärna vattenpumpen om det var länge sen, eller bara köp en och ha i skuffen som "försäkring"... Mvh |
|
|
Ska testa att ha fullt, tror inte det gör nån skillnad dock! Vad snackar vi för pengar på att byta detta? hur knepigt är det att komma åt termostat och termostat hus? Kan tillägga att bilen precis passerat 15 000mil! Menar du att kylarlocket skulle vara för tätt då eller vad skulle orsaka detta`? |
|
|
Symtomen pekar mot vattenpump,. Termostatfel ger i 99 fall av 100 för kall motor utom vid full belastning, men om nålen vill vandra mot rött så är det snarare utebliven cirkulation pga pumpen. Defekt påfyllningslock kan ge förhöjt tryck i samband med annat fel som ger lite över normalvärme osv. Ibland skjuter man då nån slang eller expansionskärlet osv, kanske kan kylaren också deformeras, men det beror nog mera ofta på att det samlas en massa skit i underdelen, den kexar igen och oxiderar och blir så småningom försvagad. FP |
|
|
Jo, nu när du säger det..Dålig vattenpump skulle betyda dålig cirkulation på låga varv = ingen varmluft på låga varv och dålig cirkulation= hög temp när man kör långsamt. Hur svårt är det att byta vattenpump på min och vad kostar en ny? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.