AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.230

Varför alla dessa ägare?

Lasse Karlsson
Ska sälja M5 E39:an till våren, och köpa M5 E60, hade jag tänkt. Funderar hit och dit, om jag ska köpa i Sverige, eller ta hem från Tyskland. Har kollat upp(de som går) många av de objekt som finns på blocket idag, via vägverket, och det man slås av är alla dessa ägare många bilar har.

Kollade typ 4 svensksålda och antalet ägare pendlade mellan 8 och 13 ägare på dessa. Känns inte som man vill köpa en 5 år gammal bil, som haft 13 ägare! Max 4-5 ägare känns godtagbart, och då vill man nog att kanske 2 av dessa är firmor, som inte använt bilen.

Nej! just nu lutar det åt att ta hem från Tyskland, men man får väl se framåt sommaren vad som dyker upp på "hemmamarknaden" . Vilket fall som helst, ska det bli skitkul att byta upp sig i M5 familjen!!

HA DET!

modolasse
Lasse,

det är ql med M5, men inte ql att ta värdeminskning....enligt logiken i den klassiska låten: Länk

Många som köper för att gasa en sommar och hoppas att det inte dyker upp något kostsamt just den sommaren.
Innan man stirrar sig blind på antalet ägare så är det viktigt att begära utdrag ur bilregistret som verifierar statusen.
Inte alltför sällan kan en bil ha vandrat mellan olika bilhandlare, leasingföretag samt även inom samma familj pga olika orsaker (skilsmässa, försäkringskostnader etc).

Ett exempel är min V70 som egentligen bara varit hos en ägarfamilj tidigare men enligt registret har 7 ägare:
Ägare 1: Bilhandlare X
Ägare 2: Bilhandlare Y
Ägare 3: Finansbolag (Ägare 1)
Ägare 4: Ägare 1 köper ut bilen efter kontraktet
Ägare 5: Ägare 2 är Ägare 1's hustru pga skilsmässa och har bilen i ca 6mån
Ägare 6: Bilhandlare Y (igen)
Ägare 7: Jag

Fast visst stämmer det säkert att en bil som M5 E60 i vissa fall köps för att endast användas en sommar. Lite synd är det för den har ju andra kvaliteter än så...
Sedan finns det väl också de som räknat fel på totalkostnaden för vad det faktiskt kostar att ha bilen om man inte är någon mekaniker själv.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Antalet ägare säger ingenting - det är vilka ägare det är som är viktigt. I stort sett alla BMW köps nya (runt 70%) som leasing vilket innebär att första föraren ofta orsakar 2-3 ägare när den köps in av en firma, ställs på leasingbolaget och sedan byts in igen. Sedan kanske den säljs till en annan firma eftersom det är "fel" typ av bil att ha i hallen. Vips 2-3 ägare till.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.