AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.934

M3 e46, oljan luktar bensin.

Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
Tjena...
mitt problem började för ca en vecka sedan när en packbox som satt längst fram på motorn (vid vevaxlen) gick i sönder...

lämnade in bilen på en verkstad, då dom skulle byta denna plus remmar.

Gick juh skit bra, körde några dagar med bilen, sen var det dags för Elmia =)
Allting gick jätte bra ända till vi kom upp till Jönköping o kön började.
Då ville inte bilen hålla tempen nere (kom dock aldrig upp på det röda, lite över den sista pungten på mätaren)
Vilken jävla tur! efter som att man har en bil som alltid har funkat så sitter man inte o stirrar på mätarna hela tiden!

Då såg jag att dom på verkstaden inte hade satt ditt en slad som sitter vid kylaren, Stor kontakt på ca 30mm med tjocka sladdar! (lätt att glömma) =/
Jag satte i den o såg så att tempen inte var för högt upp sen startade jag bilen igen o då sjönk tempen direkt!

Toppackningen har inte gott efter som att bilen går som den ska, rycker inte konstigt och går gämnt på tomgång! men oljan har börjat lukta bensin. =(

Nu till frågorna! =)

*Har någon av er haft en M3:a där oljan har luktat bensin?
*Kan det vara så att BMW har en lite säkerhets grej att om tempen kommer över en viss grad så sprutar den in sås som fan i motorn föratt kyla?
*Eller kan det bara vara så enkelt att tryck klockan på fuelrailen (stavning) är lite kass efter som den har ståt i en carport nu i vinter?
*Vad fan kan kontakten varit till?

Tacksam för svar o ja jag ska byta olja så fort jag kan! =P
MVH Oskar
Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
okej... verkar som att ingen här har någon idé på vad det kan vara?! =(
bo
44
bockscar
525im -01
Bensin i oljan dålig eller antagligen ingen förbränning på en eller fler cylindrar ..istället för att brinna upp sköljer bensinen cylindern ren och blandar sig med oljan, finns inte så många fler ställen där de två möts.. tyvärr :(

Manche führen, manche folgen

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hm, har för mig att jag läste här i en annan tråd om att oljan ibland kan inehålla bensin och då blir avgasvärdena oxå dåliga....?!

Alltså kan det ju inte va helt ovanligt och kanske en liten mängd bensin i oljan kan anses som normalt?

Är du säker på att oljan börjat lukta bensin just nu efter ditt värmeproblem?

Hur många mil har bilen rullat sen förra oljebytet?

Mvh Peter
Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
Tjena. bilen har rullat 1000mil sen förra oljebytet, så det är juh inte så långt!

Tyvär så kan jag inte vara säker på att oljan började lukta bensin efter det att tempen blev för hög! Men det var då jag märkte det!

Jag ska ringa till den verkstaden som gjorde bytet på packboxen o se vad dom säger!

MVH Oskar

153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
prata med verkstaden direkt. Enda stället där bensin och olja möts är tyvärr om det är en ofullständig förbränning och bensin går ner i olja....

Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
Olje byte ska ske på fredag!
Så bilen får stå tills dess!

Men vad fan kan det vara som gör att det har blivit så här då?

Jag har aldrig känt, hört eller sätt något skumt med bilen! allting har funkat skit bra!

Eller ja förutom när tempen blev för hög!

MVH Oskar
Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
Förlåt gott folk!

Nu har jag ljugit för er!

Kom just på att när jag startade bilen för första gången efter vinter vilan så när motorn var varm så gasade jag till genom att trycka på Spjällen ute på motorn och då började faktisst EML lampan lysa och motorn fick lite förhöjd tomgång!

Då stängde jag av bilen o sen slocknade den!
Sen efter det har det inte varit något skumt!
Så det var kanske då detta blev lite skit med såsen i motorn!

MVH Oskar
Är oljan "blaskig" eller hyffsat normal i tjocklek? Det jag menar är att det behövs inte många droppar bensin för att olja ska lukta bensin...
Ot
19
Ottafjun
BMW M3 E46
Oljan är normal i sin tjocklek, som tur är!

jo det vet jag också, men man blir juh alltid orolig! vill inte att ens ögonsten ska gå i sönder! =)

MVH Oskar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.