AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
857

Nybilsvibrationer!

52
3
525iT_-01
525i touring -01
Skiver nu hit för att förhoppningsvis få hjälp.
Köpte bilen som ny, en 525i touring -01, i januari 2001.

Med 15" original fälgar och vinterhjul som satt på bilen när jag tog ut den kände man en aning vibration i ratten samt att bilen drog lite åt höger, dock väldigt lite så jag trodde att det kunde bero på balansering och vinterväglaget. Så det fick vara.

De verkliga problemen började när det blev sommar och jag bytte till 17" hjul.
Fälgarna är nya AEZ Bimo med 235/45-17 Good year Eagle F1. Alltså en original dimension på däcken.
Direkt när jag satt på dem på bilen började vibrationerna att känna mycket mer påtagligt än med vinterhjulen. Åkte tillbaks till däckhandlaren som balanserade om hjulen. Det blev lite bättre men inte bra. Balanseringsmaskinen har enligt handlaren, som jag även känner personligen, en tolerans på 3gram.
Hjulen balanserades i bultcirkeln och inte i centrumhålet för maximal noggranhet.

Nåväl, var ju sommar, bilen behövdes användas och vibrationerna var ju inte så stora men irriterande.
Men efter ett par hundra mils körning så märkte jag att vänsterframdäck hade börjat nöta på insidan(sågtand) och samma med högerframdäck där utsidan nöttes.
Aha! Tänkte jag. Allt beror nog på fel hjulinställning sedan bilen varit ny. Gjorde då en 4-hjulinställning hos auktoriserad BMW handlare som jag själv fick bekosta trots att jag med säkerhet vet att jag inte orsakat något. De hittade ingen orsak till att hjulen nöttes utan skämtade att jag bara svänger åt ett håll. Dock hade de justerat något hjul litegrann.
Skiftade sedan om däcken så att bakdäcken som var jämna och fina kom fram, för att se om problemet var borta.
Men både vibrationer och det däckslitaget var kvar.
Så ytterligare en 4-hjulsinställning gjordes och otaliga balanseringar. Men allt var inom "toleranserna". Pratade även med en representant från Good year om däcken. Men fanns inget han kunde tänka sig, de ställde ändå upp med en omgång nya däck som jag fick prova, men med samma resultat. Även fälgarna kollades och byttes kors och tvärs.
BMW handlaren jag köpte bilen ifrån menar på att jag inte har original fälgar och hjul. Men även de börjar tveka om det ändå kan bero på det eftersom uppsättningen av fälgar och däck ju sitter på många likadana bilar uten dessa problem.

Eller känner någon av er till detta problem?

Nu har tre 4-hjulsinställningar gjort både med 15" originalfälgarna och 17-tummarna.

Men allt har alltid varit inom "toleranserna" bara små ändringar har gjorts.

Med tiden så har vibrationerna nu blivit allt mer påtagliga. Även på original 15" fälgar med Nokian Q dubbfria däck och trots otaliga balanseringar vibrerar det. Det ojämna slitaget syns dock inte på dessa däck, men kan ju bero på att de är väldigt mjuka och är smalare(205/65-15)

Annars har det konsekvent varit vänster framhjul insidan och höger framhjul utsidan som slitits hela tiden och att bilen upplevs vilja dra åt höger en aning hela tiden.
Bilen har endast körts av mig dessa 5200mil som den nu gått och jag kan garantera att jag inte varit ovarsam med den.

Tycker själv att jag har gjort vad jag kunnat som privatperson och konsument.
Detta har ju även kostat ganska mycket pengar efterom man inte kunnat få ut något att däcken, tar ju fort slut. Men det värsta är ju ändå vibrerandet.

2001 årsmodeller har ju bara 1-års garanti men detta problem har ju funnits sen ny och ingen åtgärd har gjort eller något som påvisar att det är fel på alla mina hjul.
Finns nån möjlighet till att BMW kan ta tillbaks min bil?

Vore mycket tacksam om jag kunde få hjälp med tips och erfarenheter från Er angående detta.

Börjar ju fundra om BMW verkligen är så felfria som de vill få en att tro.
Pendelstagen till krängningshämmarna upptäcktes vara slut redan efter 4000 mil både fram och bak på vänstersida...

Tack på förhand!
//Janne

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En sak som man skall tänka på om man har tillbehörsfälgar typ AEZ är att vissa i bland inte centrerar ordentligt. Fälgen sitter inte riktigt centrerad på navet, med kraftiga vibrationer som följd.

Jag hade samma problem på 7:an som jag åker, jag balanserade däcken till noll två gånger, allt i framvagn var nytt, hjulinställning var gjord. Ändå vibrerade bilen.

Upptäckte att centeringen skiljde c:a 1 mm, och provade med centreringsringar av plast för 40 kr st, då försvann alla vibrationer.
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
kan du inte låna passande fälgar av någon annan ?
då borde du se om felet sitter i dina fälgar eller
på bilen.

* BMW SAME *
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har du M-sportchassie så känns minsta orundhet i däcken
även om det inte skulle märkas på vilken annan bil som helst.Sånt går inte att balensera bort.
Men det borde du ha eliminerat med däcksbytet om du inte fick ett däck som var orund där också.
Slitaget i på framdäcken är inte alls av
normal art. att allt är inom torleranserna beror väl på var de ligger. är toleransen i sina yttersta lägen dvs på gränsen så är det inte bra heller.
Någon annan skulle kanske titta på hjulinställningen dvs annan utrustning, det är noga att utrustningen är ordentligt kalibrerad för att visa rätt.
Centreringen är viktig kan självklart ligga där också,
men då borde inte däcken slitas snett.
Har haft dessa bekymmer och flyttat om en däcksuppsättning på bilen och nollbalenserat allt själv
fick ett däck utbytt, av min bussige däckhandlare,det visade en liten orundhet som bilen kände av.Det var en uppsättning 15"tumshjul som jag hade tidigare.
Att orginalfälgar skulle vara bättre eller sämre än andra märken är jag tveksam till BMW tillverkar inga fälgar vad jag vet , men de kanske har högre tillverkningskrav på fälgtillverkaren än de som tillverkaren säljer till andra än BMW??
Visst finns det sämre och bättre fälgar det är väl som med allt annat.

MVH
Hasso
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
…du skriver…”Annars har det konsekvent varit vänster framhjul insidan och höger framhjul utsidan som slitits hela tiden och att bilen upplevs vilja dra åt höger en aning hela tiden”.

Jeg mener der er en mulighed for at hjulophænget foran er skævt (produktionsfejl !). Der kan måske betale sig at sætte bilen i en ”jigg” for at se om bilen har et ubeskadiget chassis. Lige som om bilen skulle rettes op efter en kollision. Efter min mening burde BMW Sverige bekoste denne test. Det er naturligvis grænser for din toldmodighed. Du ha købt en meget kostbar bil (ny !) og har et legitimt krav på at den er fremtræder i perfekt stand. En BMW 525i Touring er et kvalitets produkt der ikke normalt giver denne type problemer.

Lykke til !

V-max
52
3
525iT_-01
525i touring -01
Tack för svaren!
Har nu provat med att balansera hjulen på plats på bilen. Det visade sig vara blalans trots nollbalanserade hjul.
Obalansen kommer från höger framhjul så det måste vara något fel i framvagnen sen fabriken.

Ang. det onormala däckslitaget.
Går det att justera cambern på BME E39?
Vad jag vet så ska det inte gå att göra det.
Tycker ni jag kan kräva ersättning från BMW för alla extra utlägg man har varit tvungen att göra pga av att det är ett tillverkningsfel?

//Mvh Janne
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Hvis du kan bevise at der er en produktionsfejl (tillverkningsfel) fra bilfabrikken mener jeg at BMW skal betale alle udgifter der kan relateres til den aktuelle fejl.

Dette er naturligvis defineret i Jeres købelov lokalt i Sverige + de garanti ordninger der fulgte med bilen.

...under alle omstændigheder bør BMW rette op skaden/fejlen pr. kulance +/- indvilget refusion av købesum og sikre at bilen fremtræder som ny og i den tilstand den var tiltænkt at være i henhold til specifikationer fra BMW i Tyskland.

MVH

V-max
Nu har du ju skaffat dig bevis för att obalansen kommer från framvagnen och att den varit felställd från nyleverans eftersom du haft vibrationer hela tiden trots perfekt balanserade hjul. Klart att du skall kräva full kompensation för dina utlägg relaterade till den felställda framvagnen. Dessutom skall du kräva kompensation för ett drygare däckkonto jämfört med om bilen varit korrekt inställd från början. Och att BMW utan kostnad skall åtgärda bilens framvagn så att alla vibrationer försvinner är närmast en självklarhet.
För h-e, här snackar vi BMW och dessutom en fabriksny vagn för sisådär 350 pannor, då skall man begära mer än RHG (Runt Hörnet Garanti) Om det varit Hyonday (kan inte stava till skiten) eller något annat dussinskit för 100 pannor hade det varit EN sak men om man köper en av världens absolut bästa bilar, ja då betalar man därefter och då skall man ha en bil och support därefter. Det är rent ut sagt asdåligt att de inte bemödat sig att hjälpa dig mer redan från början. F-n vet om du inte borde ha en ny bil och ersättning för sveda och värk också. Finns inget djävligare än vibrationer i bilen.

Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.