|
|
|
|---|---|
|
Hjälper en kompis som har lite problem med sin e34 525 vanos motor. Bilen började gå dåligt, men endast då den blev varm, men den gick bra vid fullgas, sen röck jag lmm och då gick bilen bra upp till 3k rpm. efter det slutar den dra och stannar till lite, pressar man så orkar den upp till varvstoppet men det skjuter inte på nått alls. Så omkörningar blir svettiga att försöka sig på. Sätter han tillbaka lmm så går bilen ännu sämre. Han misstänker att det kan vara lambdasonden. Nån som har någon annan idé? | |
| Han har bytt lmm utan resultat | |
| ingen? | |
|
Kolla om det finns någon givare för motortemp som ger signal till styrboxen. Detta fel hade jag på min e30. Den motorn var av äldre typ men någon annan kan kanske säga om det är liknande på vanosmotorn? Det är enkelt att kolla givaren. Jag minns inte ohm-värdet men det ska ändras från varm till kall. I mitt fall såg min svåger som är bilmek att värdena var fel och ändrades för lite när den blev varm. Bilen gick fett med bränsleblandningen när den blev varm. Man mäter över stiften på givaren. Kolla stiften också. Och jordningen till lambdasonden. Får inte vara rost mellan ytorna. |
|
|
Läst av felkoder? Hur är det med bränslefilter och pump? Inte helt ovanligt att man tappar prestanda när filtret är fullt av skit. //Magnus |
|
|
Ska kika vidare på det där med givare, de bästa är väll att läsa av felkoder. dags för ett tändstifts byte också. Kan prova byta soppa filter också! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.