|
|
|
|---|---|
|
Har beställt en 528 (F10) men ännu inte fått något leveransdatum = fortfarande helt öppet att ändra utrustning och till och med modell. Även om min logiska sida säger att en 528 kommer att bli helt okej, så är det något som gnager inom mig och säger att jag egentligen borde ta en 535. 528:an skulle bli hyggligt välutrustad med bland annat läder, comfort, nav, park assist, sportautomat, 4-zons klimat och en del andra kul prylar. Allt som allt runt 540 papp. Men, men, men. Efter att ha kört 335d i tre år känns det som om jag kommer att byta ner mig motormässigt. Visst finns 530d, men det känns inte så upphetsande heller. Kruxet är att det går att krångla ihop en 535 med läder, nav, automat för ungefär samma pengar som den välutrustade 528:an. Kommer så klart att få avstå en del prylar, men å andra sidan får man en motor som känns mer i paritet med 335d. Måste få fråga vad forumet skulle säga? I praktiken har min första prioritet alltid varit motorn. Så vad säger ni. Välutrustad 528 eller lite "påvrare" 535? /Christian | |
|
Så länge du kan få med det viktigaste så ta den större motorn. Komfort och utrustning i alla ära men motorn är hjärtat i bilen och ger körglädjen. För mig är minimum: - skinn - comfort - metallic - Hifi - USB Bra att ha är: - automat - adaptive drive - sportstol eller komfortstol - 18" eller 19" fälgar Navi kommer långt ner på listan men visst är den snygg. Park assist? Ursäkta, men klarar man inte av att fickparkera sin femma med den vanliga PDC:n så ska man nog välja en annan bil. Eller öva. |
|
|
Håller med om det mesta. Kan dock tänka mig att skippa metallic, comfort och usb. Det vitala för mig är fet motor, skinn, automat och nav. Men det är alltid ett jäkla krux att få ihop bilen man egentligen vill ha. Hursomhelst så känns det som om 535, eller möjligen 530d, blir bäst även om det betyder att man får avstå lite av godiset. Park assist? Håller med. Mest trams, fast så pass billigt som tillägg att det kan vara en kul sak. Förutsatt att man redan har pyntat för pdc. /Christian |
|
|
Sjukt svår fråga enligt mig om du inte har ett maxtak bilen ska kosta. Jag kommer sitta i samma sits snart då jag tänker skaffa en F11 och jag är mest sugen på en 535xi men då en 528xi kommer vara betydligt billigare så är jag inte helt säkert bestämd på vad jag kommer välja i slutänden. En 530xd kostar i princip samma som en 535xi så för mig blir nog valet lätt denna gång. Jag kör inte tillräckligt för att motivera en diesel även om jag älskar motorgången i dessa. Vi har för närvarande en 120d och 330d och är nöjd med båda. Dock ska 3-an bytas mot en större modell och då kommer F11 vara det som gäller och med dom få mil bilen kommer att få så är det svårt att motivera den billigare soppaförbrukningen i 3,0d mot vad jag tror är en roligare motor i 3,5ti. Någonstans ska ju vett och plånbok träffas och det är ju som i allt olika för alla individer |
|
|
Ja, visst är det knixigt. Den som kan tippa över ekvationen i 535:ans favör är om jag skippar automatlådan. Kan å ena sidan gilla den tanken. Då får man en lite mer udda bil, å andra sidan mister man lite myspys-faktor och kanske också lite attraktion på begagnatmarknaden. Maxpriset är svårt att säga. Det är en firmabil och jag har egen firma, så det är mer eller mindre upp till mig själv. Jag är liksom min egen gisslan. Kanske är det rationella valet en hyfsat välutrustad 530d, då blir steget från 335:an inte alltför stort. Man får ju fortfarande en rejäl portion vrid plus bra drag. Är det förresten någon som har kört en 528 som kan avge en rapport på den motorn? /Christian |
|
|
Jag förstår vad du menar med maxpriset och egen firma då jag sitter i lite samma sits ;-) Jag har heller ingen bestämd övre gräns men frågan är ju vad man tycker det är värt i slutändan. Själv har jag varit dieselfantast sista åren även om jag aldrig trott det om mig själv tidigare. Men då prisskillnaden mellan 530d och 535i är obefintlig så kommer jag med mina få mil välja 535i alla gånger före 530d då man får betydligt mer kraft för pengarna och bensin är ändå alltid bensin ;-) För mig blir nog snarare alternativen 525d eller 528i. Men alternativet 530d eller 535i så kommer jag inte tveka om535 finns med x-modell och automat. Allt utan dessa options är helt ointrisant för mig. Hoppas jag inte rörde ihop dina tankar för mycket ;-) |
|
|
Ingen fara att du rör till det. Det gör jag så bra själv... Själv kör jag ganska mycket, brukar bli drygt 3000 mil per år och ur det perspektivet känns diesel rätt skönt. Pendlar emellanåt 26 mil om dagen och då är det skönt att slippa tanka varannan dag. Efter att ha svajjat hit och dit, börjar jag luta åt en 530d. Hur man än vänder och vrider på saken så är vridet jäkligt skönt att ha i ryggen. 335:an som jag kör idag är himmelsk både i höga och låga farter, om man dessutom kan slänga på en automat som ytterligare sänker varvet i riktigt hög fart så borde det bli perfekt. /Christian |
|
|
Jag tycker du i praktiken har svarat på frågan själv med orden "I praktiken har min första prioritet alltid varit motorn". Och personligen skulle jag absolut hellre ta en påvrare 535i, speciellt med manuell låda för att få den klassiska körglada sportiga bmw-känslan. Sportchassi, 18-tummare, vit lack, sportstolar och läder tex. Tyvärr tror jag det är ont om demoex av 528i ännu. Och även 535i manuell. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.