AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.272

jag har krockat- vad göra?

gagge
jag krocka med bilen igår o de va mitt fel då jag inte såg bilen som kom från höger i korsningen.. bilen är rätt förstörd... vet inte om de blir värt att fixa enligt försäkringsbolaget... TRYGHANSA.. nån som har erfaren het av dom?
va ska jag göra föra tt få ut så mycket som möjligt av dom? tips om allt som jag ska tänka på göra o så vidare när jag pratar med dom..

tacksam för all hjälp...
Esa
Tänk dig för, du ber om tips av andra när du ser till att öka deras premier. Min har gått upp nästan 100% på 22 månader. Stå för dina egna misstag.

Styling/tuning med omsorg 1.25.62 på Gelleråsen /Esa
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Va fan är det för kommentar esa? Vad tror du man har försäkringen till? Eftersom du aldrig gör misstag så kan du väl skite i att ha försäkring? En trafikförsäkring borde du väl ha råd med?

Riktigt irriterad på folk som försöker få folk som har problem att känna sig som någon skurk. Vad tror du försäkringen är till för? Skulle vara roligt att se dig betala ur egen ficka om du smäller.

gagge: Tipset är att vara lugn och inte ta några förhastade beslut. Tänk igenom förslaget dom lämnat och se om det är rimligt. Vissa försäkringsbolag är schyssta och göra rätt för sig, medans andra vill komma undan så billigt och möjligt. Som sagt det finns rötägg överallt. Försök ha en dialog med dom så brukar det lösa sig utan några större problem. Ta ställning till vad det kommer kosta att reperera samt hur mycket du får om dom ska lösa in bilen.

Tråkigt med bilen hoppas det löser sig.

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Vilken konstig inställning du har, Esa! Tycker du inte att gagge ska utnyttja sin försäkring bara för att han själv gjorde ett misstag? Du kan ju sätta din egen bil på trafikförsäkring istället om du ändå verkar avse att själv "stå för dina misstag"? Det blir ju mycket billigare så...

gagge: Jag har själv fått en bil inlöst och det gick ganska smidigt måste jag säga. Visst var det som att slå huvet i väggen varje gång man snackade med försäkringsbolaget (IF), men jag upplevde dem inte som misstroende eller sånt som man hört från andra. Enklast är väl att säga exakt vad som hände. Ett tips är att inte berätta för dem vad du gett för bilen utan de ska värdera bilen utifrån skicket (innan smällen såklart :) så vad du gett för bilen är helt ointressant. Säg vad du tycker den är värd och där gäller väl lite vanligt bondförnuft - gå ut högt och var beredd på att de "prutar"! :)
Lycka till och hoppas att allt löser sig till det bästa!
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
hehe kunde inte sagt de bättre själv, acey!

gagge: Ett tips till är att se till att DU får välja vilket verkstad (om det blir reparation) som ska fixa bilen. Jag hade valt en bra märkesverkstad såklart.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Ett tips är att hänvisa till bilfirmor som har likadan bilar till salu, har gjort detta två gånger och det gav resultat i förhandlingen.
Har du gjort omfattande reparationer eller rustat bilen duktigt för mycke pengar så påpeka det, förkasta i regel bud 1, om dom inte vill reparera dvs. Smällde en nylackad rostfri V***O 740 -86 med 33000 mil på mätaren för 3 år sen (påkörd bakifrån vid rödljus av narkotikapåverkad person) och första budet var 6000:-. Bad dom snällt att kolla på bilen och ge mig vad en sådan skulle kosta eller en likadan i samma skick...slutade med en nätt insättning på 19000:- på kontot. Utöver detta fick jag ersättning för whiplash och sveda+värk. Får fortfarande pengar halvårsvis för whiplashen då jag fortfarande går på sjukgymnastik. I mitt fall tror jag det hjälpte när jag påtalade att jag var fattig student och förälder...då hoppade han från 17000 till 19000. Saker som kan ha gjort det lättare för mig var att jag inte hade samma försäkringsbolag som motparten och att det inte var mitt fel...

Rådet är alltså: var lugn, ta inte emot skambud, försök att få bilen lagad eller en likadan i samma skick.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ger dom ett skambud så ringer du Handelskammaren och ber dom ta upp ärendet. Jag fick ersättningen mer än fördubblad efter det, även det mot Trygg Hansa.

Jeppe
*gagge*
Tråkigt med bilen =(

Min tidigare erfarenhet av Trygg Hansa är att dom är ganska omöjliga, ingen riktig koll på sakerna och dom e hopplösa att ha å göra med.

Lycka till //Martin
Aros74
Tråkigt att höra att du krockat.
Se till att få så bra betalt som möjligt. sedan tacka du T-H genom att byta bolag så fort som möjligt. De är ej service-inriktade + att dom är svindyra. Bytte bolag idag själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.