AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.354

Verklig bränsleförbrukning 320dT?

Sida 1 av 2
Hej! Funderade om ni som har 320dT E91 har för olika bränsleförbrukning på era bilar? Stämmer den med de som fabrikanten anger?
Jag är särskilt intresserad av att höra med er som har automat.
Skulle även vilja höra vad 325iT drar.
Har en 320d 09 som har gått 2000 mil , blandad körning 06, rena rama sparbössan.

Pettson
manuell eller automat?
Vilken motor i 320d E91 syftar du på? Den finns med 163hk, 177hk och nu 184hk.
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Har en 320dat -08, 177hk. Den drar i ren stadstrafik ca 1,0l/mil med en snittfart på färddatorn på ca: 33km/h.
Har en manuell med 177hk och den ligger just nu på 5,6l/100km. Den har rullat knappt 4000mil.
Körcykeln är typisk 50% stadskörning i Köpenhamn samt resten rask motorvägskörning i 130-140. Om jag ångrar att jag valde diesel framför en 325iT? NEJ!
Det var 163 hk som jag syftade på i första hand.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Lars: Drar din en hel liter i stan???? Kör du en 330 bensinare eller? Min 325i automat drog aldrig så mycket med ren standskörning.
Svar till trådksparen...ligger på runt 0,56 blandad körning....kör lugnt på motorväg ca 115-120km/h med farthållare och har förbrukning på 0,45
På pappret skiljer det en hel del i förbrukning mellan 163hk och de senare versionerna men i verkligheten torde skillnaden vara mindre vid en blandad körcykel. Om det däremot rör sig om en 100% stadskörning så kan säkert de nyare motorerna med start/stopp och bromskraftsåtervinning uppvisa en större skillnad i förbrukning.

Räkna med ca 1dL extra/mil med automat.

1L/mil låter väldigt mycket i stadskörning. jag har som mest fått upp min i 0,67L/mil och de var med nästan uteslutande stadskörning i Köpenhamn och dessutom flera minusgrader under flera veckors tid. Start/stopp fungerar inte i minusgrader.

Som lite OT har jag märkt att 320d inte gillar Preems ACP-diesel, av någon anledning går förbrukningen upp ca 0.5L/mil vid identisk körcykel när jag tankar hos den lokala macken. Sedan en månad tankar jag alltid i Danmark där de endast har riktig "hardcore diesel" och inte vår svenska MK1 diesel. Detta kan också ha inverkan på varför det är svårt att nå fabriksuppgifterna i Sverige. Detta är något jag egentligen skulle vilja se mer statistik ifrån andra bilister.
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Min drar också över litern i stadstrafik.
0,78 ligger jag i blandad körning senaste 2 tankarna.

202 hk SUperchipstrimmad 150 hk orig.

/Tobbe
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Måste va nåt fel på era bilar, för det låter sjukt att en liten diesel fyra ska dra så mycket. Även om ni ligger o gör rivstarter hela tiden så vette faaa* om en diesel drar 1 hel liter eller mer i stan. Att få upp den till 0.8 kan man svälja med snö och ett antal minusgrader, men över litern som pancho säger, näääää. Spelar ingen roll om bilen e mappad eller inte. Svärfars 325d automatväxlad som är mappad till 290-300 hk gå inte upp till mer än 0,8-0,85 och han har riktigt tunga kängor. Då är det 1 liter motorvolym mer och ca 100-130 hk mer än era bilar.
Bäst o kolla upp o felsöka så inget hänt era bilar
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: lars316, Herr.Bayer

Tack för ärliga uppgifter Lars! Upplever att de flesta har lite fantasisiffror här.
Min 325CiA drar lätt över litern, ca 1,1-1,2, när jag kör ca75% stadstrafik, normal körning. Det stämmer även med de siffror BMW redovisar, 0,9 blandat, så att en 325iA skulle dra mindre är bara snack! Men jag är nöjd ändå :-) Mvh
Passo222: Vad är det som säger att Lars uppgifter skulle vara ärliga jmf med de andra som redovisats här? En rad olika parametrar spelar roll när det gäller bränsleförbrukning, nyservad, hjuldimension, däcktryck, antal mil, körcykel etc etc.

Jag ifrågasätter inte att det går att lirka upp en 320dA till 1L/mil i 100% stadskörning, däremot så låter det väldigt mycket jämfört med mina egna erfarenheter och tydligen också vad andra har för förbrukning.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Passo222: det är stor skillnad på 325i 2,5L och en 325i 3,0L. 3-liters motorn som kom till -08 är direktinsprutad och betydligt snålare. Jag hade en manuell sedan innan och den kunde jag köra under 0,6 på landsväg om jag ville. Lite trist körning, dock. Touringen jag har nu är inte riktigt lika snål men närapå. 500 mil till Italien i somras. Mycket Autobahn, tvärs ÖVER Alperna både fram och tillbaka, mycket körning på små italienska vägar osv osv gav en förbrukning på 0,75 med 4 i bilen plus full packning. Den korta körningen vi gör hemma ger en högre förbrukning. Frugan kör ett par kilometer på morgonen och lika långt på kvällen. Den typen av körning har under vintern gett ca 0,80-0,85.

Svärfar kör sin 320d -08 under 0,5 hur enkelt som helst.

Jag kör X3an med likadan motor (2,0d 177 hk) på 0,65 i snitt. Tankarna varierar mellan 0,61-0,67.

"BMW six appeal"
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Mycket som bara är SNACK här på forumet...som vanligt...
Och med SNACK åsyftas?
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: bood

Jag pratade om min bil dvs 2.5 lit motorn..var kanske lite otydlig där men det står ju vilken modell jag har i rutan till vänster... Jag är i alla fall nöjd :-)
Mvh
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Passo222: ok. Det lät bara som om du drog alla E90 325i "under en och samma kam". Jag ville bara förklara skillnaden mellan de olika motorerna och att förbrukningen har blivit betydligt bättre. (Vilket du redan förmodligen känner till)

Huvudsaken är att vi alla är nöjda med våra bilar...SNACK eller inte. Men om man inte svarar med sina kunskaper eller egna erfarenheter på en fråga i ett forum, vad ska man då ha ett forum till? BMWs angivna förbrukningssiffror finns på deras hemsida.

"BMW six appeal"
la
76
lars316
Peugeot 207 -10
530e xdrive -20
Re: Kristoffer
Förbrukningen på min bil är inte på något sätt onormal, det handlar bara om ovanligt mycket kortkörningar med allt det innebär för förbrukningen. Har inga problem att komma en bra bit under halvlitern på längre körningar, men när medelhastigheten på en tank ligger på ca: 27-30 km/h så får alla liknande förbrukning som jag!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag håller med ovan talare :) Kör oftast sträckor under milen med min...
Men på långsträckorr, inga problem att snålköra ner den.

En annan intressant grej som jag märkt i veckan, tankade OKQ8 diesel efter ett antal tankar Preem ACP och bilen är grymt mkt piggare nu efter OK tankningen... tror det kommer märkas lite på förbrukningen som redan gått ner till 0,77 i snitt över senaste 3 tankarna... var uppe i 0,79 slutet av förra veckan tror jag.

:)
m2
64
m268
320d E90 -06
Kör mycket långsträckor och med diesel fr OKQ8/Tanka. Färddator stämmer mycket bra med verklig förbrukning och hyfsat bra med BMWs spec.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.