|
|
|
|---|---|
|
Har läst massa trådar. Ett 2 x "klonk" kommer när man kör i en grop. Hissade upp bilen på brygga och när man sakta lyfter upp den på diffklumpen så hörs ett kraftigt "klonk". Ungefär som att något hoppar rätt. När man sedan sänker den så kommer klonk igen. Först var det bara på höger sida men nu är det på båda. Om man lyfter bilen så högt att hjulen släpper och sedan sänker ner så går inte klonkljudet att återskapa. Hjulen har ju då tryck mot drivaxlarna eftersom spårbredden blir lite mindre direkt när man släppt ner bilen. 24000 mil. Lyckas inte lokalisera ljudet.... Tips på vad det kan vara? | |
| Har du kollat om fjädrarna är av? Fick byta båda mina bakfjädrar vid ungefär dom milen på min 523:a. | |
|
Nej, det har jag faktiskt inte kollat. Bilen besiktades i februari utan anmärkning men de kanske också missade något sådant. Ska kolla imorgon. |
|
|
Kan möjligtvis vara lite svårt att upptäcka detta. Jag hade min bil på verkstad ett par gånger, för att lokalisera oljuded där bak. Dom hittade inget fel. Det var först när en liten bit av fjädern ramlade loss,som jag förstod att det var fjädern som var problemet. |
|
|
Tackar för tipset M.A.! Båda fjädrarna var av ca 3/4 varv in på undersidan. Plockade bort de lösa bitarna och fjädrarna kommer snarast att bytas. |
|
|
Kul att man kunde vara till hjälp. Kolla nu över fram-fjädrarna också. Om en dom går av, så är det stor risk att den skär hål i däcket. |
|
| Kollade när jag bytte till sommardäck i helgen och fram var det ok. Bak fixade jag lite bättre provisorisk lagning genom att kapa bort brottytan och placera fjädrarna rätt på stödgummit. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.