|
|
|
|---|---|
|
I samband med stötdämparbyte så funderar jag på att sänka bilen 40/20 (40mm fram). I dags läget så har jag 19x8,5" fram med 235/35 breda däck, undrar om det kan bli så att däckena tar i plast när man ska svänga. Med original dämpare så är det inga problem. På min gamla e36 har jag upplävt sånt problem efter jag har sänkt bilen... Har någon lika stora och brada däck som jag och sänkt 40mm elr mer där fram på sin E46:a? | |
|
Åker med 19/235/19 ET35 och med 40/20 sänkning på min 320 Touring och har inga problem med att det tar i på ngt sätt. Har samma däckdim och ET på min 330 Coupe med coilovers som är betydligt mer sänkt fram runt 60-70 och där heller inga problem. Så det ska nog fungera för dig med beroende på vad du har för ET på fälgarna. /Scnitzermann |
|
| Vad är ET? Vet bara att mina är 19" långa och 8,5" breda | |
|
ET är djupet på fälgen. Förhållandet mellan fälgen centrum till ytterkant. Bör stå angivet på dina fälgar om du tittar på fälgarna inifrån sett. /Scnitzermann. |
|
|
ja men det är ju de där 8,5" dvs avstånd från fälgenscentrum till ytterkant på fälgen. men du skrev ju nåt ET35?? |
|
|
Nej, nej. 8,5" är ju bredden på fälgen. Fälgens inpressningsdjup, eller ET-mått, visar hur långt in (eller ut) fälgen sitter i förhållande till fälgens mittpunkt. Normalt sett står inpressningsdjupet stämplat på fälgen, men här är ett exempel på hur du kan räkna fram måttet. 1. Börja med att mäta fälgens bredd (C). 2. Mät från fälgens bakre kant till anläggningsytan (B) 3. Minska B-måttet med halva fälgens bredd. 4. Resultatet är inpressningsdjupet (A). Ju högre (positivt) mått desto djupare in sitter fälgen. Breda fälgar har därför ofta ett lägre, till och med negativt mått, för att få plats. Det är skillnad på fälgbredd och ET (offset). /Scnitzermann. |
|
|
jaha, nu fattar jag! Tack för en snabb förelesning ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.