|
|
|
|---|---|
|
Hallo! Hoppas ni kan hjälpa mig. En kompis 540iA -98 går i bland in i transmission failsafe. Händer när den startas upp efter den stått ett tag. Jarls Bilservice sa att felkoden den lägger är relaterad till strömbrist alltså dåligt batteri eller generator. Nu är det nytt batteri men fortfarande efter att ha stått i mer än 10 Tim kommer varningen. Låter man bilen gå 5min och sen startar om funkar den som den ska resten av dagen. Har nu kört en scan med BMW scanner. Den ger felkod nr 147 på EGS (styrbox automatvxl va?). Men vad betyder det? Någon vänlig själ som har information om detta? Alltså en 540 årsmodell 1998 det gäller. Tacksam för tips ang felkoden men även om ni tror att batteri/generator kan orsaka dessa fel. Glad påsk MVH Linus | |
|
Jag fick samma fel på min 740. Det var ABS-modulen. Kommunikationskretsarna hade gått sönder pga. värme från motor. Detta drabbade nästan bara -98:or och -99:or. Det hela är väldigt logiskt om man tänker efter. Alla hjulens abs-givare går in i ABS-modulen, men modulen kan inte kommunicera vidare till växellådan hur fort bilen rullar. Vet inte växellådan hur fort bilen rullar så kan den inte välja korrekt växel. Alltså, Transmission Failsafe Program. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oavsett om det är nytt batteri eller ej så hur är spänningen i batteriet innan batteriets startas ?? Dippar spänningen för lågt när startmotorn är igång så får man felkoder som dessa, inte ovanligt alls. Se till att jordning mellan motor o kaross är ok och att batteriet är fulladdat. Felkod 147 existerar inte i BMWs listor varken för Växellåda eller Motor vad jag kan se. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.