|
|
|
|---|---|
|
hej har fått ett poblem sista 2 veckorna,kylarvätsk nivån börjar lysa på färddatorn,så jag fyller på ca 4dl med glykol och vatten, dagen efter så återkommer problemet, så jag fyller på motsvarade mängd, och detta upprepar jag hela tiden. har kollat oljestickan också omjag skulle ha något fel med toppen ,men oljan på oljestickan är svart som den ska vara , och avgasröken är normal,så jag undrar vad kan problemet vara ,om det vore ett läckage så skulle det väl läcka ut mer än 4 dl, och jag kan tillägga att temperaturmätaren hela tiden visar normalt alltså i mitten hela tiden,värmen fungerar bra i bilen .men den tappar kylarvätska tacksam om någon har något tips och varit med om något liknande. | |
|
Troligen har du ett liten läcka på kylsystemet någonstans, när det läcker så lite så kan man inte se var det läcker. Det enklaste att göra är trycksätta systemet när kylvätskan är kall, så ser man var det läcker. mvh stefan |
|
|
tack för tipset, pratade med en kompis just nu och han sa att hört att på vissa bmw modeller så var det att kylarlocket kunde vara problemet,att det inte var helt tätt att det kunde sippra ut kylarvätska därifrån,men att provtrycka systemet är nog rätt tillväga gångsätt.vad kan det kosta ? |
|
|
En luftskruv + en cykelventil och en slangbit. Borra hål i luftskruven och sätt in ventilen eller slangen i den och pumpa lite. Gärna med en pump som visar trycket. Så ska nog jag göra med min, jag tycker att det borde fungera. Luftskruven verkar inte vara så dyr: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
tack för tipset |
|
|
hittade nog läckan idag se bild Länk vad har denna behållare för funktion,och kan det räcka med att byta till en ny slangklämma så vore det toppen |
|
|
Det där är behållaren till servovätskan. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Den behållaren är till vedskan för servo styrningen! Har ingenting med Kylsystemet att göra! Du får nog hitta nån annanstans det läcker! E36 325 -94 E36 320 -93 |
|
|
okey, kände bara att det droppade glykol under den behållaren,men glykolen ha väl runnit ner på den behållaren från ett ställe ovanifrån,undrar om det kanske är själva locket på expansionskärlet som läcker ,jag får leta vidare tack för hjälpen,hoppas att det är ett enkelt fel ,fortsätter leta vidare i morgon |
|
| Det kan ju vara så att kylaren läcker. Jag fick byta min efter 8 år. Den var helt slut. | |
|
Behöver inte vara något synligt läckage. Om du inte hittar något läckage, så kan det vara topp packningen som är slut. Ta bort tändstiften först och kolla ner i förbrännings rummet efter kylarvätska. Om det ser dugligt ut där så kolla om du kan få tag i en avgas test på nån verkstad och ta HC/CO halten i kylar behållaren. Om det är hög hc eller co så är det förmodligen toppen. Om vätskan i behållarnen är mörk så är det olja i den. Kolla oljan i motorn med om den är väldigt ljus och rinner lätt så kan du förbereda dej för ett topppacknings byte. Kolla de! |
|
| hittade felet idag,när jag kört en stund så tittade jag för att lokalisera läckan,då såg jag att det sprutade in fin fin stråle,mindre än ett knappnåls stick från expansions behållaren,köpte lite tätningsmaterial idag ska försöka att laga det hålet imorgon, vad kostar det att köpa en ny expansions behållare annars någon som vet | |
|
försök att hitta nån på nån skrot eller liknande! Du kan sök på bildelsbasen.se och se om du hittar nått E36 325 -94 E36 320 -93 |
|
|
Kostar cirka 35Euro ny på Autoteilemann.de, plus frakt till Sverige på 10Euro. Mvh Henrik |
|
| ok tack för tipsen, har precis varit ute och tätat den med en tätningsmassa jag köpte på biltema som är värmebeständig till 380 grader,så nu håller jag tummarna för att det ska vara tätt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.