AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
868

528i stereoanläggning

sa
11
sammek
528i -96
Hej har problem med min stereoanläggning. Belysningen lyser som den ska och jag ser klockan men det går inte att byta låt, höja volymen genom att skruva på volymknappen osv eller byta mellan dom förvalda radiokanalerna.
Allt detta måste jag göra från ratten.

Har lossat själva stereon och kontakten sitter inte glappt. Kan tillägga att det går att ställa in klockan men allt annat som har med stereon att göra är helt dött.

Det är en original bmw bussines cd spelare alltså.
Symtomen pekar mot utebliven kommunikation på databussen mellan MID-panelen och själva huvudenheten (stereon längst upp). Om du klämt och kollat på kablage och kontakter på de båda enheterna så skulle jag föreslå en batterireset. Lossa minuskabeln en kvart och återanslut, se om det blev någon bättring.

FP
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Du har inte bytt ut någonting, t ex CD-spelare eller MID?

___

Min bil: Länk
sa
11
sammek
528i -96
han som hade den innan skickade med en stereo så jag antar att originalet blev utbytt och sedan tillbakastoppat, för den satt inte helt iklickad så han hade nog också försökt få igång den..

Att klicka på ejectknappen fungerar utmärkt så man kan stoppa in cd skivor osv. Jag borde alltså ta ur både mittenkonsolen och den ovanför och sedan koppla tillbaka allt igen efter en kvart för att se om det hjälper, annars måste jag byta det där batteriet.. Har jag fattat rätt?
Inte riktigt så. Det är startbatteriet man lossar minuskabeln på för att nollställa ev. fel eller buggar i många moduler och system.
Jag skulle nog lossa MID-panelen och stereon och kolla på kablaget där också eftersom man har varit inne där och skruvat.

FP
sa
11
sammek
528i -96
har plockat ut mittenspelaren och den man matar in cdskivorna i.

det finns en kontakt till den i mitten.

den övre finns det en stor kontakt med 17 piggar och 17 hål, men bara 15 kablar.

sen finns det även två sladdar med en varsin ring längst ut som man fäster på två pluppar.

sa
11
sammek
528i -96
har provat att "nollställa" och det fungerar inte
Om kontakterna du ser sitter ordentligt fast så bör det vara OK med dessa. En anslutning (stift 17) brukar vara oanvänd i stereons kontakt.
De där "två med varsin ring" kanske du kan förklara lite närmare.
Du hittar ett mektips om elsystem generellt samt ett om stereo och scanner här på Autopower som båda visar kontakter och kablaget på stereon.

FP
sa
11
sammek
528i -96
dom kablarna är mer som plus och minuskabeln till batteriet. att dom hakas fast på polerna eller hur man nu ska förklara. ska kolla på det där lite närmare imorgon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.