AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.771

E36 Startar inte, startmotor trasig?

mw
20
mwiechert
318is -91
Tjena!
Bilen startade fint i morse när jag skulle till jobbet men när jag nu jobbat klart så startar den inte. Batteriet är fulladdat och alla varningslampor och stereo och centrallås osv. fungerar. min teori är att det är något med startmotorn som krånglar, då bilen inte ens klickar när man vrider om nyckeln.

Så, vad kan vara fel? Startmotor trasig, glapp i kontakter, kolet slut?
Tacksam för hjälp killar, och tjejer med för den delen.

Bilen i fråga är en 318is E36 med M42 motor.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kolla även att du får fram manöverström från tändningslåset, för att utesluta tändningslåset.

628csi
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
provat och bogsera igång den?
mw
20
mwiechert
318is -91
Okej, hur kollar jag det?

Ja, vi har bogserat igång den och då fungerar det utan problem.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
prova att knacka på startmotorn med något tyngre föremål (hammare, rörbit osv), kan hjälpa ibland om det är nu startmotorn. Men då betyder att det är dags att byta ut den.
mw
20
mwiechert
318is -91
Nu startade bilen, så antagligen är det glapp i startmotorn?
La
2
Langh
320, -97
men vad läskigt, min startade inte heller i lördags, startmotorn verkar gå igång men inget mer.

Grannen misstänkte att det var något med kamkedjan och diverse annat runt omkring den? De påstod också att katalysatorn kan ta skada av bensinen om man puttar igång bilen utan framgång, så vi ska ta den till verkstan imorgon istället!?

hittade ingen j-vla bogseringsögla dessutom :P
var hittar man en sådan som billigast i södertälje månntro?!
wi
61
wikz
328iA coupe -96
Langh:
Det kan vara så "enkelt" att den är sur också, om du kallstartat den och sen stängt av den direkt igen. I så fall får du nöta som fan med startmotorn innan den går igång, kanske koppla ur bränslepumen och veva runt några varv så den ventilerar också.
(detta hände mig i vintras och det var jääävligt segt att få igång den igen)
mw
20
mwiechert
318is -91
Men startmotorn g[r inte ens runt p[ min bil, det 'r som att vrida runt nyckeln fast inget h'nder, det l[ter inget, eller n[t.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.