AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.256

Orolig ratt e92

Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Efter att ha bytt till nya däck (ej RFT) och gjort hjulinställning trodde jag äntligen att spårandet och den oroliga ratten skulle försvinna men ack så fel jag hade. På plan asfalt rullar den hyfsat och drar inte mkt åt något håll men minst lilla ojämnhet så börjar ratten bli orolig, och ni vet hur usla svenska vägar är. Det är precis som om den inte vill ligga rakt ut måste dra antingen åt höger eller vänster. Problemen började efter byte till sommardäcken. Jag fick en spik i däcket och passade på att byte de redan slitna gamla RFT-däcken med förhoppningen att detta var anledningen och till en början inbillade jag mig att så var fallet. Bilen skall in på BMW den 15:e april för garantiåtgärd men det är långt tills dess...

Någon som vågar sig på en gissning på vad i hela friden det är som hänt?
BMW-verkstaden snackade om att balanseringsvikterna kan ha trillat av sommarfälgarna. Låter väl ändå rätt märkligt eller, märkar man inte det när man byter däck och balanserar dem?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Hmm, en editfunktion hade inte skadat, stavfel och felskrivningar.

Nåväl, tror ni det är farligt eller dåligt att köra med bilen tills den fixats? Behöver helst köra en 50-60 mil innan det är den 15:e.
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Om balansvikter lossnat uppstår oftast obalans, inte sneddragning åt vä eller höger, detta måste vara ngt annat. Har du kollat lufttryck?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Lufttrycket är ok. Måste ändå vara relaterat till fälgarna, varför skulle det annars plötsligt uppstå vid byte till sommarfälgarna?

Pa
1.120
Passo222
Det som är konstigt är att den drar åt bägge håll?? Vad har du för däck?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Michelin pilot sport 3 ej RFT. Kan enklast beskriva det som att ratten helst inte vill ligga still i mitten utan antingen dra vänster eller höger.
Pa
1.120
Passo222
Märkligt, är det ¨äkta¨ däck, tillverkade i Frankrike o ej typ Kina (står tillverkningsland,kod, på däcken, skall vara E-märkta om de är tillverkade i Europa). Då jag har en likadan bil är jag lite nyfiken, vad skall du göra för garantiåtgärd hos BMW?
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
E-märkta och tillverkade i Spanien. Felet var ännu tydligare med de äldre sommardäcken och därför tror jag bestämt att det inte har med själva däcken att göra utan något annat ex. fälgen. Garantiåtgärden är att BMW får helt enkelt fixa felet. Köpte bilen där för ett par veckor sedan och detta är inte ok.
Pa
1.120
Passo222
Ok, däcken bör ju vara ok, låter som du säger att det är ngt med fälgarna. Lycka till! Mvh
Ch
103
Chester11
530xd -15 (F11)
118d -08 (E87)
Hmm, jag får nog krypa till korset här och acceptera att min bil aldrig kommer vara "spårfri". Har nu kört en likadan bil och insett att denna bilmodell alltid kommer vara spårig eller mer direkt än min Audi med 205/55/16. Har avbokat verkstaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.