AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.105

Hur många hästar?

Hej jag har en e30 320i 87a någon som vet hur många hästar orginal bakaxel, låda och koppling klarar av?

Tack på för hand
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Sånt där är alltid svårt att svara på. Folk har rasat lådor och diff med originaleffekt medan andra kör 300hk turbomotor på samma grejer och det håller. Är man våldsam eller har otur håller väl inget :)

Jag körde en trimmad M20B25-motor på ca 200hk i min bil som från början var en 320i. Det var inga som helst problem.

Nu har jag dock en totalt ombyggd 2,7liters turbomotor och har därför bytt ut lite delar i drivlinan. Växellåda och kardan med hardyskiva från 328i e36, drivaxlar från 325i och diff från nån e28. Samma diff som 325 har, men med annan utväxling.

Som du ser har jag inget rakt svar, så du får väl fundera på vad din motor ska ha för effekt, är det frågan om sugmotortrim hade jag kunnat tänka mig att köra med original växellåda osv, men handlar det om turbo/kompressor kanske man ska fundera på att byta lite grejer.

__
Nisse Ljung
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Ang koppling, så kör jag med ett egenlättat M20 svänghjul + Sachs 618 tryckplatta och 6 pucks sinterlamell, det håller för mina 816Nm i vrid.

Om original koppling, är i bra skick så tål den nog upp mot en 300hk, men det är inget jag provat ut själv. Beror ju på hur mycket vrid man har och hur tidigt det kommer.
Det gör ju stor skillnad om svänghjulet och tryckplattan har plana fina ytor eller om de är skeva, repiga osv.

__
Nisse Ljung
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.