AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.948

V50 vs 9-3

Sida 2 av 4
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Bekantas V50, 2.4 140 hk ligger på 1,05 blandat.
Ottomatare.....

Byta upp sig? Till vad då?
Andreas: Allt är relativt :)
Hela centerkonsollen är omgjord, du får plats med mer än parkeringskvitton i dörrfacken, bilen har hur du än ser på det blivit tystare. En facelift bil med laminerade rutor är markant tystare än en prefacelift bil med dito. Att bilen sen blivit i mina ögon BETYDLIGT snyggare exteriört är för mig ytterligare ett plus. Bilen lär stå sig bättre än prefacelift i andrahandsvärde.

Länk
Karlhilding: Du får gratulera dina bekanta till den absolut törstigaste volvomotorn i förhållande till effekt som går att uppbringa. Motorn drar faktiskt mindre med överladdning och 220/230 hk.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Japmax: Det var mindre skrammel i min 11500 mils S40N än i min 8500 mils BMW530i. Volvo är bättre än man (BMW ägare?) tror.

-------
//Lövet
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Historik om firman ?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nilssons? Enligt Wendtan verkar de ju okay. Själv bor jag i en annan del av landet så jag har inga personliga erfarenheter. Vad jag kan se av site och billager så verkar de mest sälja nyare, svensksålda, beggade bilar. Vanligen en ganska trygg marknad.

-------
//Lövet
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo samma familj har en manuell S80 T5 också som drar 0.98 blandat.
Inte kommer Volvo ner till en BMW i bränsleåtgång. Alla Volvo är rejält törstiga plus att plasten inne i en Volvo inte är rolig. Lite rysk standard.
För att inte nämna tråkigheten......

karlhilding,

att alla volvo skulle vara törstiga är direkt fel, jag har ägt en V70 03:a 140hk som snittade 0,83 helt ok för en så stor bil med 2,4l motor tycker jag. På långfärd gick den ned i 0,7.

Karlhilding: Jag vet inte hur mycket motorpress du läser, men det låter som väldigt lite när du tror att volvo bara har toktörstiga motorer.
Min sambos volvo snittar 0.56, fullt godkänt om du frågar mig.

Länk
Rysk standard? Har du tittat i en modern volvo på senare tid? Det är lika "ryskt" i en E60 som i en S80 idag.

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jo då jag vet hur en Volga....förlåt Volvo ser ut.
Men snälla ni, inte kan ni på fullt allvar tro att en Volvomotor kan mäta sig med en BMW. Och Volvo har en ännu större sträcka nu till premium sedan F10 kom. Och tycker nog att en beg E39 slår en ny Volvo i komfort, motorkaraktär, gångkultur och inte minst kvalitet.

Ja frusen vevhusventilation känns extremt premium, rost på 1-2 år gamla bilar likaså. Pappigt skitljud i ljudsystemen är en annan riktigt trevlig premium kvalite som går igenom på alldeles nya bmw.

Jag tycker om bmw som bilmärke, det betyder inte att jag tycker det är bäst på allt i alla kategorier. Det blir lite skygglapps effekt på diskussionerna då...

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
wendtan, inte för att försvara BMW men frusen vevhusventilation råkar du ut för på många kvalitetsmärken, inte minst Volvo, VW och Audi.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har faktiskt aldrig hört talas om frusen vevhusvent på Volvo. Däremot är ju Saab i en klass för sig vad gäller oilsludge. Audi har haft problem med detta också, främst på 2.7T.

-------
//Lövet
Oilsludge-problemet på SAAB försvann ju 2003 i och med omdesignen av bensinmotorerna samt de finns inte överhuvudtaget på dieslarna eftersom de har helt andra motorer redan från början
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Från MY2004 så är mycket riktigt problemen (nästan helt) borta. Men nivån på problemen innan var på en helt annan nivå än övriga bilvärlden. Försäkringsbolagen gick ihop och vägrade ersätta Saabar på motorförsäkringen och tvingade därmed Saab att själva garantera motorerna i 8 år. Detta saknar än idag motstycke.

-------
//Lövet
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Jag måste ju tycka att en v70 med 140hk som drar 0.83 är mycket trotsallt. Morsans biopower har 180hk och drar 0.83 med etanol? farsans 95 biopower med 200hästar drar litern med etanol. Ni kan ju inte mena att ni tycker Volvosarna håller likvärdig kvalitet med bmw invändigt? :O.

Nya v70n och v50n når ju inte ens upp halvvägs. Kompisens s60r -04 känns ju mer som en minibuss invändigt än en sportbil. Låg instrumentbräda, enorm ruta, man sitter nästan hela vägen framme vid a-stolpen med huvudet, skinnstolarna känns som galon. Nej hujedamig! Men visst, bmw har blivit lite plastigare inuti, men hästlängder ifrån Volvo. Sedan känns det ju rättvist att ni jämför D5 med saabs 2liters? jämför med aero istället.
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Amonsson:

Kan bara hålla med dig.

Äpple skall jämföras med äpple.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så för att man tycker att instrumentbrädan är lång så är Volvo en sämre bil? Sansa er märkesfanatism en aning. Det blir bara pinsamt.

Någon etanol är din inte i din morsas tank när den drar 0,82 det lovar jag Amonsson. Runt 1,3 liter milen drar etanolsaabarna i blandad körning om man anstränger sig för att köra lugnt. Annars är man uppe runt 1.5 liter milen.

-------
//Lövet
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
oj andreas, tack för det. då ska jag börja tanka shells e85 i min bmw. Fan, riktig bensin för 9kr litern, oslagbart! Både enligt datorn i saabarna och med egen förbrukningsräkning så stämmer siffrorna. Och jo, med e85, det är det enda vi tankar i dem!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.