AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
7.946

V50 vs 9-3

Sida 1 av 4
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Tjena

Tänkte köpa ny bil till firman. Budget är runt 150kkr. Bilen går ca 1200mil/år (vet inte om det är lönsamt med diesel ?). Har tittat lite på d5/TTdi eller T5/2.0T har ingen användning av 4wd. Vad skall jag välja ?

Krav :
-Svenskt
-"Anonymt"
- Ej röd.
- Max 8000mil

tacksam för tips och åsikter.

/C

skulle satsa på volvo.. satt i en 3år gammal saab 9-3 häromdagen och inredningen var riktigt usel.. det var knirr och knarr från det mesta och armstödet i mitten var värst.. tänkte först att det kanske bara gällde det exemplaret så provsatt en annan och det var samma sak där.. volvon känns mer solid och går att få till riktigt bra priser
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
V50 helt klart:

Flexifuel: Länk Länk

2,4: Länk

T5: Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Om du nöjer dig med 1.8F så välj den faceliftade V50:n som kom -08. De går att få för 150000.
Facelift är framförallt tystare men har även lite andra små förbättringar
Am
194
Amonsson
320si -06

325i -92
Vi har 2 nya saabar i familjen, en 93 och en 95, 95an är 4 år och 93an är 3 år, inga som helst problem med knarr någonstans och 93an känns väldigt pigg och sportig, skön att sitta i. Jag är inte mycket för Volvo, tycker det är bland det största skitet som finns, men har en kompis som är Volvo fantast och som även jobbat på deras verkstad. Enligt han är v50n en riktigt kass bil och av dem recensioner som jag har läst om den så är inte heller dem speciellt förtjusta i den.

Nu är ju trots allt min åsikt rätt vinklad eftersom jag verkligen avskyr Volvo. Men har kört nya v70n och även v50n som hyrbil. Jag tycker motorerna känns tråkiga genom hela registret och inte heller nöjd med hur dem levererar kraften, känns väldigt tråkiga att köra också, Saabarna har trots allt lite körglädje i sig, inte i närheten av Bmw, men ändå! Förstår inte varför det är så många människor som köper Volvo. De måste verkligen vara billiga att köpa o äga...
Jag har ägt både V50 och 9-3:or

Kör just nu en 9-3 TID SC 2007:a som gått 11000 mil och den känns fortfarande som ny

Jag var klart missnöjd med min V50 2005:a. Sålde den enbart å grund av det

Kan klart rekommendera SAAB:en som ger mycket mer för pengarna
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

hej

Har hittat denna, men bara 6kk mil på 4 år på en diesel ? Lite över budget men endå.
Länk

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tar lätt SAAB:en. Mycket trevligare att köra, känner inte igen att det skulle knirra och knarra från inredningen. Däremot blir skinnet snabbt slitet på sportstolarna precis som på e46.

Som någon redan påpekat, akta dig för den svagaste motor i Volvon, köra om kräver minutiös planering.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Prova båda med jämförbara motorer och avgör själv vilken som passar.
Det har jag gjort och fick jag välja, blev det V50 med en femma i. helst t5.
Körglädje finns det gott om i V50 särskillt med femmor under locket.

/L
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Ska man satsa på en facelift eller eller en max utr pre-facelift ? Den som jag har hittat om är summum men utan nav -08.

/C

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Länk

Länk

Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Budget är n 200kkr ;)

Jag hade satsat på en manuell d5:a. Min personliga uppfattning om automaten till d5/T5 är att den känns lite omodern. Den manuella är dessutom billigare i skatt.

Satsa absolut på en facelift bil, förbättringarna är många. Ljudisoleringen samt interiören är markant förbättrad.

Länk
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Måste vara aut, då den kommer gå mycket i stan. Ok då är det Facelift som gäller. Lutar åt den i Lund.

Om Aut är ett krav så är absolut den i Lund ett bra val. Den saknar entligen bara rti och premium sound för att vara totalt fullutr. Firman ligger andra sidan gatan från Bilia.

Länk
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

Någon som vet något om firman ?

Ägare/delägare (osäker på ägarförhållanden) är en lumparkompis till mig. Helt reko kille vad jag vet.

Länk
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
V50 automat??
Tråkig och törstig.

Välj en SAAB diesel Touring. Absolut!

Byta upp sig? Till vad då?
400 nm och automat är faktiskt inte särskilt tråkigt i en V50, kanske i jämförelse med en 535d :)
Förbrukningen ligger på 7 l/100km Blandad körning.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En pre-facelift med laminerade rutor är tystare än en facelift utan så häng inte upp dig på facelift eller inte. Kolla utrustningen i sin helhet. Skilnaderna är inte tillräckligt stora (enligt) mig för att motivera merpriset av facelift. Vi pratar om andra dörrsidor och kromringar runt volymratten som betydande ingredienser i faceliften ;)

Annars vill jag absolut hålla med om att V50 är en betydligt trevligare bil än 9-3. Alla gånger jag har åkt 9-3 har jag uppfattat dem som skramliga härken där inredningen knappt sitter kvar efter ett par tusen mil. Min S40N T5 AWD var knäpptyst efter 11500 mil. Dessutom kan omöjligen framhjulsdrift och fyrcylindrig motor bli körglädje i min bok, oavsett vilka flygassociationer Saab försöker dra till med i reklamen.

-------
//Lövet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Vill man slippa knirr och knarr ska man varken köpa saab lr volvo.
Saab köper man för att dom är billiga. Hade jag varit tvungen att välja mellan dem hade jag tagit en Volvo S80 diesel fullsketen med lyx, sen anpassa årsmodellen tills jag kommer ner i rätt pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.