AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.584

oljebyte på min 323 hjälp ?

Ja
26
Jaackee
Bmw 323 Sedan-98
ska byta olja på min 323 98 coupé. var sitter filtret och var sitter oljepluggen ? mvh

Ja
26
Jaackee
Bmw 323 Sedan-98
Snälla någon som vet ? eller måste man suga ut oljan ?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är en E36 antar jag?

Du skall ha en reparationsmanual! Till en början räcker nog en Haynes (billigare men inte lika detaljerad) och vill du börja meka på allvar är en Bentley att rekommendera (dyr men mycket detaljerad).

Här har du Haynes
Länk

Här har du Bentley
Länk

Tills du kommit över lite litteratur så kommer här lite info som du kan klara dig på - har du någon tidigare mekvana?

Här har du exempelbild kring asvnittet oljebyte från boken "101 Projects For Your BMW 3 Series"
Länk

Och här har du hela proceduren
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Glömde svara på dina frågor, men du får ganska omedelbart på svar på dem när du klickar på sista länken.

Nejdå, finns en liten fin oljedräneringsplugg i botten av oljetråget. Släng den gamla kopparpackningen och montera en ny! De är INTE återanvändningsbara! Och dra inte åt så förbaskat hårt som många verkar vilja göra. Det är lättmetall i oljetråget och det är lätt att göra gängpaj. Har du momentnyckel kan du använda denna om du inte har "känslan" i handleden vad som är "lagom".
Ja
26
Jaackee
Bmw 323 Sedan-98
okej tusen tack :) Men var sitter oljepluggen då ? under bilen ? kan du beskriva mer var oljesumpen sitter ? Tack !

Sumpen = oljetråget är undersidan på motorn, åk till en gör-det-själv-hall och hissa upp bilen så ser du direkt var pluggen sitter

Köper du BMW orig filter får du ny kopparpackning samt oring till oljefilterlocket.

Du behöver även en stor hylsa till oljefiltret, tror det är 36mm, det är iaf större än vad som normalt finns i en stor verktygssats.

Kom även ihåg att det går åt ca 7 liter olja så du måste ha 2 dunkar när du fyller på!

Tag gärna hjälp av någon som har lite koll så går det på 20 min på gör-det-själv-hallen

Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.