|
|
|
|---|---|
|
Ska byta till nya sommardäck (205/55 R16 91) till min 320i Touring (E46) och väljer mellan Michelin Energy Saver och Michelin Primacy HP. Läser man ett test vinner Energy Saver och läser man ett annat test vinner Primacy HP. Är det någon här på forumet som har en praktisk erfarenhet av ovan nämnda däck på en E46:a? Vill ha så säkra och tysta däck som möjligt till ett överkomligt pris. A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox | |
|
Som alltid är ett däck fullt av kompromisser Ska du välja mellan dessa alternativ så är Saver ett tystare däck, men Primacy är ett säkrare däck |
|
|
Tack för svaret. Frågan efter detta svar är om det är en marginell skillnad mellan dessa båda däck när det gäller säkerhet och ljudnivån eller om det är en markant skillnad? A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
Primacy HP är mer inriktat på "prestanda" medan Energy Saver har prioritet på att vara lättrullat och hålla länge. Om jag inte minns fel var det dock ganska liten skillnad i rullmotstånd när man jämförde Primacy HP och Energy Saver i ett däcktest för typ två/tre år sedan. I samma test fick Energy Saver kritik för dåligt väggrepp i väta....men på två/tre år händer det rätt mycket när det gäller utveckling av däck, så det är mycket möjligt att Michelin har ändrat gummiblandningen så de har bra våtgrepp nu! Jag har kört på Primacy HP och det är väldigt bra däck! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Energy Saver kom väl förra året? Tidigare fanns det ett däck som hette Energy och det fick dålig kritik. | |
| Savr däcken kom för ca 2 år sen och de har haft mycket dåliga värden i vått | |
|
Tackar för inläggen. @Johan B Hur »tysta» tycker du att Primacy HP är på en skala ett till tio (där tio är tystast och ett är bullrigast)? A determined man can do more with a rusty screwdriver than a lazy man with a whole toolbox |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.