AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
35.837

Tråkigt att vara BMW-ägare?

Sida 3 av 3
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Toomas Pahv: Det var bland det löjligare jag hört. Jämför du din E38 med en Skoda Felicia från samma år? Nyare Skoda har bättre detaljkvalitet än de flesta andra märken på marknaden.

MVH Christofer
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Crille82: Bättre kvalité än ett flertal märken har de, men långt ifrån VW*, Audi, Bmw, Volvo och liknande bilar i den klassen.

Visst har Skoda gjort en klassresa, men de är inte bättre än konkurrenterna och är definitivt inte uppe i varken premium eller "finare svensson"-klassen. Och inte ens Skoda Yeti (Se nedan) är på långa vägar i närheten av E38 och knappt i klass med E36 ens.

*Yeti är undantaget, känns som ett snäpp bättre än övriga modeller och i VW-klass. Kanske ett lovande framtidslöfte? Oavsett är det konstigt att Skoda fick bygga den, den slår med lätthet VWs egen Tiguan på näsan i alla grenar.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Pi
32
Pilis
BMW 530 dA Touring -07 LCI
Jag förstår inte varförför man ska behöva köra långt för att ha BMW. Jag kör drygt 1 000 mil per år, men det går utmärkt att ha BMW för det, lika bra som med Saaben jag hade innan. Nu kör jag till och med diesel. Det är tveksamt om diesel kommer löna sig dör mif men jag köpte inte bilen för att det ska löna sig, ville jag minimera förlusterna hade jag köpt Toyota...

Dom som kostar på sig en fin bil gör det nog för att dom har en passion för vilar och kanske vill åka bekvämt och säkert, inte för att man åker 4k mil per år, det kan man göra lika bra i Toyota.

Min far har Saab 9-5 aero, köpt ny. Kör ca 1 000 mil per år. Han vill åka bekvämt och snabbt, ska han imte få göra det bara för han inte åker i jobbet hela dagarna?

Jag upplever inte att merparten av annonserna skulle vara fusk. Däremot verkar det vara en kanske något större andel nysvenskar som har BMW och uttrycker sig lite konstigt i annonserna. Och vissa importfirmor verkar ju inte riktigt seriösa.

Det är mina teorier iaf :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Bjerser: Att Skoda har "långt" ifrån samma kvalitet som VW och Volvo håller jag inte med om. VW har något bättre och Volvo ungefär likvärdig skulle jag säga.

Påståendet att det "skulle typ inte vara någon idé att skruva mätaren på en Skoda för det skulle man se direkt ändå" var bara löjligt.

MVH Christofer
Toomas Pahv : Och exakt vad skulle avslöja en Skoda (eller vilket annat märke för den delen) om dess skruvade miltal då?

Blästrad front? Slitet förarsäte? Sliten ratt? Samma saker som man av ren rutin kollar på samtliga BMW bilar man funderar på att köpa?
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jag undrar om några av er har provat en Skoda av nyare snitt överhuvudtaget. Den faceliftade RS:n är rikigt fin, för att inte tala om nya Superben.
Minns när jag för första gången satte mig i en E60 520 sedan (före facelift). Fy fan vad burkigt och plastigt tänkte jag. När jag satte mig i nya Superb var min första tanke; "varför köper folk A6".
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller helt med om att nya Skoda har en riktigt bra kvalitétskänsla. Jag har kört de flesta nya modellerna!

//Stefan

Mina bilar:Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Har kört de flesta av Skodas modeller och suttit i alla, detsamma gäller VW och jag har kört alla Volvo´s modeller. Och bortser man från den skrangliga historien S40N (och syskonmodeller) har varken VW och framför allt inte Skoda en suck mot Volvo.

Och Skoda har heller inte en suck mot VW´s modeller, fast här heter undantager Yeti.

Och tycker man Suberb är ett alternativ till Audi A6 värderar man uppenbarligen varken kvalité eller materialval högt. Superb´s lägre pris vägs gott och väl upp av det enklare utförandet och de billigare materialen.

Visst Skoda har ryckt upp sig och som sagt gjort en klassresa, men det är fortfarande en bil i en klass och prisklass under ovanstående märken och det märks naturligtvis på konstruktion, material och utförande.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Den som behöver hjälp med att skilja en Skoda som är mätarskruvad 10 kmil från en som inte är det, bör nog akta sig för beg. bilaffärer. Risken att bli blåst är överhängande. Och den som tycker att Skoda är en kvalitativt jämförbar bil med BMW bör givetvis hålla sig till detta märke. Vi som tycker annorlunda kör vidare i våra BMWn. Mvh, TP.
da
527
dallev79
525iM Touring -01
Jag har haft förmånen att köra senaste A6:n rätt mycket. Och som sagt min första spontana upplevelse av nya Superb var verkligen, WOW Skoda har fan ryckt upp sig. Lite väl magstarkt att säga att jag inte förstår varför folk köper A6. Men som sagt, de är riktigt fint ihopskuvade enligt mig. Detta baserat på en kort provtur, så det kanske inte säger så mycket. Men återigen så blev jag, som tidigare sagt, inte speciellt imponerad av första årgången E60.
Toomas Pahv : Berätta gärna då vad som sliter sig så fruktansvärt på en Skoda men som håller sig bra på en BMW?

Köper du en BMW framför en Skoda för att dem skulle hålla bättre tycker jag du gör ett dåligt val, gör du det däremot för mer körglädje, finare bilar osv så håller jag med dig. Men jag kan lätt säga att min förra E39 hade en dubbelt så tjock verkstadspärm vid samma miltal, och det var ren brist på kvalite som var orsaken.

Jag har bland annat inte fått 2 dörrar, en bakskärm och en baklucka utbytt pga rostskador på Skodan. ACn har heller inte dött än och dörrhandtaget på insidan är fortfarande inte utbytt (2 gånger). Listan kan göras lång...

Jjag tror inte för en enda sekund på att det på något sätt skulle vara svårare att mätarskruva en Skoda än en BMW och få någon tro på miltalet. Enda anledningen att det inte görs i stor utsträckning är för att det inte är lika lönsamt då dem redan är billiga.
-d
299
-dB
130i -07
Får väl hälla lite bensin på elden.

Länk

Kom ihåg att det är inte inläggsskrivaren som gjort filmen :)
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Riktigt bra underhållning!

Byta upp sig? Till vad då?
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Fi fasen, sånt där vill man inte veta.

-d
299
-dB
130i -07
Köper man bil efter skicket och kontrollerar bilen noga så är milen mindre viktiga.
Personligen tycker jag det är lustigt att bilar som gått över 20000mil är iskalla trots att det ofta är väldigt lite reparationer mellan 20-25000mil.
-d
299
-dB
130i -07
Jag köper hellre en fin långmilare än en vanskött lågmilare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.