AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
35.836

Tråkigt att vara BMW-ägare?

Sida 2 av 3
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
heinz:

Vilken Skoda köpte du?
Och har Skoda en site för fantasterna?

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jag kanske generaliserade lite VÄL hårt. Men jag antar att allt läsande här på forumet har färgat min syn på bmw. Olika oseriösa handlare hit och dit, folk som blivit lurade. Anledningen till att man vänder sig till ett forum är ju att man har ett problem. Oftast iallafall. Nu vet jag ju att det finns ett gäng trådar över hur nöjda folk här är med sina bilar oxå.

Som svar på vad Henke Lexus undrade så har jag aldrig ägt en bmw. Jag har hängt här jävligt många år och står fortfarande för vad som står under min profil, jag gillar stämningen och sakkunnigheten. Jag vet inte varför jag inte har köpt nån. Troligtvis för att min egen och mina vänners kunskap om andra märken är betydligt större än om just bmw. Dessutom tycker jag att man får betala alldeles för mycket i försäkring. Det är ju snudd på vad motorcykeln kostade. (jaja, det beror på modell, men på dem jag har kollat på så har fallet varit så)

Min morsas sambo har kört bmw under en längre tid, så jag vet hur det är att köra diverse olika modeller och jag gillar det. Dock inte SÅ mycket att en bmw är det enda som jag kan tänka mig.

Jag hyser ingen agg mot bmw som märke (eftersom jag uppenbarligen hänger här ;)). Jag tycker bara att det är jävligt trist att gå in och kika på en annons på exempelvis denna Länk som har gått ca 1400 mil per år? Vem köper en hyfsat välutrustad 540ia för runt 600 000kr ny? och kör så lite? Nu kan det ju givetvis vara så att denna bil har gått så lite. Men det känns inte rätt. Men det är väl kanske mina egna hjärnspöken som spelar mig ett spratt. Den såg ju inte SÅ rutten ut heller... men lite färg, några polertrissor, läder lotion och ett gäng timmar, då ser de flesta bilar fina ut.

Nåväl, jag vill ju inte starta en Mob här och vända alla användare emot mig. Jag ville bara höra vad ni har att säga om detta. Trots allt så är väl de tyska premiumbilarna överrepresenterade i denna statistik eftersom det uppenbarligen finns en marknad för det.

Karlhilding >> Jag har inte köpt mig någon Skoda, jag känner inte till någon site för skodafantaster heller. Skoda gör inga dåliga bilar längre. Att dessutom kunna köpa en NY octavia RS tdi med dsg automatlåda för över 100 000kr mindre än motsvarande 3 serie kostar. Jag har kört 2010års modell av nämnda octavia och jag har jävligt svårt att tro att en e91 skulle var 100 000kr bättre.

Men jag kanske skulle köpa mig en bmw å se om jag ändrar uppfattning ;) Vi får väl se vad framtiden har att erbjuda.

// Erik
Heinz_Keller: Har du läst den numera klassiska köpguiden till BMW under kapitel 8 i importguiden? Dina reflektioner i ditt första inlägg är ganska mitt i prick :-)

Länk
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kristoffer_L >> Nej, den har jag faktiskt inte läst :) Kan uppenbarligen lätt uppfattas så märker jag ;)

Nej, mitt inlägg bygger helt på personliga reflektioner av annonser och folks diskussioner här på forumet.

// Erik
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
Jag kan lova dig att en 3-serie är minst 100 000:- bättre än Octavia Rs. Dock kanske detta beror mycket på hur man kör men jag måste säga att jag upplever skillnaden som enorm, styrning, väghållning och komfort är enligt mig mer än 100 000:- bättre.
Fr
156
Friedrich S
BMW 740ia-98
Jag har köpt 3 BMW med relativt låga miltal och behållit dem i ca 3 år vardera. Ingen av dem har visat något som helst tecken på något fusk. Angående låga körsträckor kan man konstatera att de som köper en ny bil i de dyrare segmenten kanske t o m ofta har fler bilar? Det finns fler trovärdiga förklaringar till låga mätarställningar.

En 530i-93 jag köpte 2000 med 6600 mil på mätaren hade ägaren t ex aldrig använt på vintern. Han hade något annat vinterskott. Kanske en ny Audi S6?
Det finns folk med tjock plånbok därute.

Att döma hela marknaden efter en scanning av annonser är väl tufft. Åk ut och titta på lite bilar. Bilar med låg mätarställning skall naturligtvis också ha ett skick som är därefter. Min lillla erfarenhet är att så ofta inte är fallet och då anar man ugglor i mossen och fortsätter sitt sökande. För bra bilar finns, bara man har tid att leta.
Visa användare
77
zesy
M3 Coupé -96
528i Touring -99
523i Touring -06
Jag får hålla med föregående talare....( Friedrich S )
Det jag tänker på är att det finns många som har, inte en bmw, utan som har en som andra bil också...
Jag vet många som har det, jag är en bland dom. Min M3:a har inte rullat mer än 12k mil nu och det är en 96:a, har haft den i många år nu, har väl bara blivit mindre körande för varje år som gått...har ju alltid haft en andra bil me som backup.

Men sen ska inte sägas annat än att det finns ju "vrak" me, men det märks kanske lite när man tittar på dom IRL, att det är en del som inte stämmer överens riktigt.
Men sen att BMW skulle vara så mycke mer drabbat än nåt annat märke är svårt och säga. Tycker det kanske kan bli lite dåligt rykte eftersom många anser det som "turkbil" som vissa så fint säger, och att det därmed ses som skeptiskt. Man vill därmed undvika så kallade "sista priset" kompisar.

///Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det kanske helt enkelt är så att eftersom BMW är så bra har de en mycket större entusiastskara som vårdar sina bilar ömt och inte använder dom på vintern då svensk vinter = på tok för tidig bildöd. Min 18 år gamla E34 har nu rullat 23800 mil dvs ca 1322 mil/år i snitt. Bara sommarmil de senaste 6 åren.

E38:an kollade jag upp väldigt noga, både ringde och mailade BMW tyskland och fick alla stämplar i boken verifierade samt all historik som fanns att få (1 ägare i tyskland). Det blev totalt en pärm med papper om historiken inklusive alla fakturor. Kontaktade även två och totalt tre svenska ägare och snackade med dom. Mätarställning idag på -00:an 14200 ärliga mil dvs ca 1420 mil/år. Köpte när den hade gått 13600 mil så jag har rullat ca 600 mil sedan jag köpte 2008.

Jag tror att BMW är bland det mest kontrollerade bilar när det gäller historik. Risken att bli lurad är obenfintlig om man kollar upp bilen riktigt noga och låter bli att köpa om nåt inte stämmer. Jag tog god tid på mig inför mina båda BMW köp. Det tog ett par månader innan jag slog till på "rätt" E34. Jag hade ännu högre krav på 750:n vad gäller utrustning, färg, skick och mätarställning så det köpet dröjde ca 6 månader.

Hade dom som köper tex Volvo eller vilken annan beg bil som helst kollat mätarställningen lika noga skulle nog många få en chock hur långt däras svenssoncontainer rullat i tex italien ;-)

Hur det känns att vara BMW ägare. Det är en härlig känsla att köra den roligaste och snyggaste bilen på vägen. Trist bara att vintern här är så lång så det bara blir max 6 månader om året.

Alla som inte har råd, inte vill eller vågar köpa den bästa bilen. Hänvisas till en ny liten klen Skoda, Kia, Huyndai eller Citron. Det är ett relativt säkert köp tror jag med garantier. Men man får vad man betalar för...

BMW 4 Life
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Visst många bilar är rena skräpet men de gör ju inte de tråkigt att äga en BMW.
En BMW köper man ju oftast av att man uppskattar bilkörning, de ska vara bekvämt, bakhjulsdrivet och roligt att köra. Sen att de är väldigt fina att titta på och ger ett bra kvalitetsintryck ren materiellt spelar ju också in.

Sen är de ju kanske dumt att dömma ut en bil på mätarställningen direkt bara för den inte har gått 35000mil, min 540/M6 har gått ca 16700 och det är relativt lite för en 1997a, men den ha ägts av en kvinna i Italien mellan 1997-2005, hon var högt uppsatt inom ett företag där och fick ha den som en slags representationsbil för att hämta kunder med ibland. Med tiden blev det att de fick nyare BMW till det men hon hade kvar den på sig själv ändå men den användes knappt, då frågade en svensk som jobbade inom samma företag och kände henne om han fick köpa den. Så kom den till sverige men han hade två barn och fick tvillingar efter nåt år så bilen räckte inte till, därför har jag den nu :) Har kollat upp mätarställningen så gott de går och har ingen anledning att misstro den.
Jag var iof och kollade på två andra med liknande miltal och de såg väldigt illa ut och kändes bara fel så de finns ju mycket dåliga bilar ute också. Men de gör de säkert av andra bilmärken också.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Alternativt sätter man sig in i hur det fungerar med en bil och dess slitage, så blir man aldrig lurad. Ett sätt är att uppehålla isg på forum, liksom detta så lär man sig grunderna vad man ska se upp med osv. Det finns alltid problem med dyra attraktiva bilar, BMW är inget undantag tyvärr.

Det kommer allltid att finns folk som "försöker", och de som har en seriös inställning till vad de säljer. Kan tänka mig att det inte är så kul att behöva byta mätarhus på en ny och dyr bil med tanke på det mätarfiffel som pågår.

Det är ju tyvärr just extra svårt att upptäcka fiffel på en ny bil då allting har så mycket mindre slitage, tex repor på trösklar, rostskador, däck, ratt, växelspaksknopp, ratt, stolar. Om inte annat kan man ganska lätt byta ut detta, då man får ut så mycket extra för 10-20000mil mindre på mätaren.

Man får kolla noggrannt etfer stenskott då man garanterat kört långt och mycket landsvägskörning med en sådan, likaså underredet. Borde kunna gå att se i hjulhus/skärmkanter, känsla i växellådan, samt inte minst hur stoppningen är i stolar.

Jag vet personligen hur skillnaden är i stolsdynan efter 20000mil och 30000mil+ och den är stor. Se till att provsitt 10000milare kontra 30000milare så får man en uppfattning.

Dokumentation är steg 2 anser jag, först känna och titta, får man inte möjlighet till det strunta i att köpa bilen!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Stolsdynan är en av parametrarna som man kan kolla på när man ska avgöra hur långt en bil gått men tyvärr inte helt bra heller. Det är extremt stor skillnad i slitage beroende på hur mycket chauffören som körde milen vägde...
Om vi tar till extremfallen en liten tjej på kanske 45-50 kg kontra en fet snubbe på 150-170 pannor. Behövs kanske ingen förklaring att i det senare fallet kommer förrarstolen/sittdynan att bli helt mossad på kanske halva körsträckan mot vad 50 kg tjejen behöver för att göra samma slitage. Antal i och urstigningar påverkar också en del.

BMW 4 Life
4300mil? Tycker du inte om bilen, eller har du årskort på SJ?/ E38 30kmil.
Verdi
13000 mil på 9 år är väl ganska normalt? Pappa har en Mercedes C-klass som han köpte ny februari 1998 som gått 15000 mil på drygt 12 år. Då bor han ändå på landet och har 5 km till närmaste mataffär t ex. De senaste 3-4 åren har han iofs varit pensionerad men ändå...

Själv körde jag 11000 mil på 7 år med min första Audi A4.

Tar jag bort jobbpendlingen och semestern så kör jag under 1000 mil per år.

Klart, har man sommarstuga, fjällstuga och barn som ska skjutsas runt på diverse tävlingar i andra städer varje helg så blir det väl annat... Men bor man i en stad så blir det inte många mil normalt sett.
Verdi
Jag var faktiskt nära att köpa en Skoda Octavia RS Diesel innan jag köpte min BMW. Det som till sist avgjorde var att Octavian av många anses som väldigt bullrig.

Sen är man väl inte helt prestigelös heller men för mig är Skoda absolut ingen skitbil. Jag tycker att de håller samma nivå som t ex Volvo. Minst. Det är ju en Audi där man snålat in lite på ljudisolering, materialval osv. Men själva grunden i bilen är riktigt bra.
Verdi
Och så glömmer jag länken igen...

Det finns faktiskt ett Skoda-forum. Svenska RS-klubben: Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Köp en Skoda då, vad är problemet?

:)
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

Min M3 från -97 har 8950 mil idag på mätaren.Har alla papper på den så visst finns det undan tag..förra ägaren hade bilen i 7år och körde 2000mil bara.
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Köp en skoda!

Beemoholist javisst!
To
1.223
Tommyv6
BMW E34 525IM 1993
BMW E34 520
Menade med mitt förra inlägg att det går inte att jämföra skoda-bmw...
klart som tusan att skoda blivit bättre, men håller ej bmw klass.

Beemoholist javisst!
Det finns en anledning till att det förekommer fler skruvade BMWs än Skoda på marknaden. Anledningen är att kvalitén på BMW är så hög att det går att lura folk med skruvade mätare, något att glädjas över. Försöker du lura nån med skruvad Skoda är du bara löjlig./ Oskruvad E38.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.