|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har gått och blivit grymt sugen på en E34 540, då helst en manuell. Synd att den är så ovanlig bara. Hur som helst finns ju en ute på blocket just nu: Länk Nog för att mycket är gjort med den men är den inte lite väl dyr trots detta? Man kan ju aldrig räkna med att få tillbaka det man lägger ut på reparationer/förbättringar. Är det verkligen originalfärgen? Vilken är det i så fall? mvh Johan | |
|
Ja den är dyr men de är inte lätt att hitta en fin för 20000 heller. Problemet i de där fallet är ju att ingen betalar de där för bilen men köparen vill ha det, samtidigt finns det inga andra att välja på. Ner 20000 till så är ju bilen fortfarande dyr för en e34 men är den där så påkostad kan det var värt det. :) Man kan ju jämföra med vad en e34 M5a kostar, de lönar sig aldrig att "renovera" en vanlig bil även om e34/M6 är en väldigt ovanlig "vanlig" bil. |
|
|
Finns ju en e39:a manuell för 64.000,det är ju en ganska mycket nyare bil för väldigt mkt mindre peng.79 för en e34 är ju lite fantasipris..Färgen på e34:an är ju inte heller ngt som höjer priset direkt.. Länk |
|
|
Kommer nog ett svar från Stephan inom kort... När det gäller färgen skulle jag gissa på PetrolMica. Jag tycken färgen är grym i alla fall... E39:an känns inte helt klockren även om priset är lågt. ___ //Ulf |
|
zcooter |
540i/6. Just den modellen är tillverkad i begränsad upplaga, och ägarna vet om detta, därav det lite högre priset av just 540, en del av dessa vagnar hade desutom en lång utrustningslista från fabrik. En frisk, chippad 540/6 hänger på en standard m5 3.6 ganska bra. |
| Totalrenoverad var väl att ta i. Men fin var den fast 79 tusen det vete tusingen.. | |
| tänker då inte sälga min going ! | |
|
79k är i värsta laget tror jag, men går han ner 10-20k till skulle jag va intresserad. Av annonsen att döma är ju bilen i otroligt bra skick och har sköts/renoverats med bara de finaste och 100 procentigt, det är ju givetvis bra. Nackdelen som jag ser är väl att förutom halvmycket utrustning så är det inget speciellt med den. Skulle han haft i M-inredning och en M-front hade ju troligen bilen varit mkt mer attraktiv trots sitt skyhöga pris. Jag tror att om bilen är så fin som den verkar o han annonserar på rätt ställe så kan han få 70 för den, jag skulle kunna ge 70 för den :) |
|
| har bud på min fast jag inte säljer min 14000mil ,m paket ,man låda, näst lägsta mil på bes förra året. om inte en viss har kört sin redigt | |
|
Håller med om att E39:an i länken inte ser ut att vara i så bra skick eller så är det bilderna som är dåliga. Sen vet jag inte om E39 är samma grej. Jag har fått uppfattningen att E34 med manuell låda känns betydligt sportigare än E39. Synd att den är så ovanlig som sagt. Vore bättre om det fanns lika många manuella som automatare så man fick lite större urval :) Här finns ju en i Tyskland (visserligen inte i samma skick men därför ett annat pris också): Länk |
|
|
E34:an är förmodligen såld till Uppsala, tyvärr är inte jag den nya ägaren.. Mvh /Bruno Länk BMW CS 4657 Alpina CS 111 |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
E39 ser ut som den rullat det dubbla minst, det finns inga manuella 15.000 milare att uppbringa i princip, det har dom rulllat innan dom kom till Sverige. E34 kan säkert vara värd den pengen, det är nästan alltid värt att betala ett "överpris" för en bil där massor av delar är utbytta, både delar och arbete brukar man knappt få ut 50% av vad det egentligen kostar. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Frågan är när vill man betala för bilen? Nu eller under tiden. Köp en som behöver fixas så drar det iväg. Jag betalade 50tkr färdig i Sverige för världens enda 540i i Arktissilbermet med M-Sportpaket och ljus skinnklädsel (en av 6st Arktissilber 6vxl med M Sportpaket), intagen från fjärde ägaren i Tyskland som körde drygt 13000mil under 6år, vid köpet knappt 28000mil, nu 29600mil i bättre skick än vad min automatväxlade var vid 15000mil. Jag har lagt 20-25tkr i uppfräschning, vilket gör att skicket är gott även den är en bit ifrån min Hellrot som gick till Norge för 72500kr (+ importavgift på drygt 100 tkr norska) och framför allt den sist byggda Arktissilber med M Sportpaket såld till Norrland för strax under sexsiffrigt, nu nerlagt ytterligare drygt 20tkr vilket gör den så nära nyskick som möjligt. Det går att hitta att få tag i fynd som när Jessie på e34.de sålde sin 10700milers Daytonaviolett M Sportpaket för nåt halvår sedan, köpt hos en BMWhandlare 1999, 1äg innan, för ca €6500. Den 540i/6 Europa med näst lägst körsträcka jag hört talas om, var en 96:a Orientblau, 1äg tillsalu med 7000mil för strax under 100tkr, dock inget läder och så klart inget M Sportpaket (finns endast en Orientblau 540i med M Sportpaket, min automatväxlade=). En fullt fungerande 540i/6 utan fel kostar ALDRIG under 50tkr, en för 20tkr behöver den femsiffrigt belopp i reparation om den ens är någon mening. Jag var och kikade på en Arktissilber-96 (46st 96:or byggda) som då 2005 behövde åtgärder för 60tkr för att nå upp till det skick min Oxfordgröna 96:a inköpt i Baden Würtemberg tidigare det året var i. Med det sagt är 79tkr för en 540i/6 E34 väl värt pengarna OM den är i gott skick. Det finns mindre än 73st 540i/6 E34 Limo i Sverige, dem flesta är i bruksskick = det är säljarens marknad. Dessutom är utbudet i andra länder litet bortsett från Nordamerika där knappt hälften av dem 3203st byggda såldes. I Europaversion med ratten på vänstersida byggdes det 797st Limo och 499st Touring, ingen såld ny i Sverige eller Norge (1ex i Finland, Fjordgrau utan klima). 540i/6 E34 är en underbar vagn som är värd det arbete det tar att hitta ett bra exemplar, jämför med E34 M5 i rolighet i stället för E39 540i/6 som i jämförelse såldes i 10gånger som många exemplar i Nordamerika som E34. 1524st VS drygt 15000st. Dock är Touring 540i/6 E39 endast dubbelt så vanlig som Touring 540i/6 E34. 499st VS knappt 1000st, jag har köpt sju stycken 540i/6 E34 Limo under åren 2002-2008. Av dem har jag kvar tre. Alla inköpta i Tyskland, den första har jag kvar, helt underbar Cosmosschwarz med Ljust silvergrått läder och M Sportpaket av 1996årsmodell... Länk Det exemplar jag helst skulle vilja ha av dem tillverkade är en 1äg 1996 Hellrot M Sportpaket (4st byggda, 2st LHD och 2st RHD) med 1600mil! (lägsta körsträcka på någon 540i/6 jag känner till) i Nya Zeeland, den skulle hamna på över 150tkr, mer troligt 200tkr+ färdig i Sverige och då med ratten på högersida. Stephan |
|
|
Tack för utförligt svar Stephan! Jag inser att modellen är ovanlig och därför betingar ett högre pris. Jag är som sagt inte ute efter en bil i utställningsskick eftersom jag vill kunna använda den dagligen med gott samvete. Självklart vill jag att allt ska fungera och att den ska vara i maskinellt klanderfritt bruksskick. Nu var ju bilen som jag länkade till inledningsvis redan såld så nu har jag i brist på manuellt växlade 540 slagit till på en automatare tillsvidare. Jag avvaktar och ser om någon av de 73 ägarna vill sälja framöver. Du själv har ju en avsevärd andel av totalen i Sverige men jag antar att du vill fortsätta ha det så eller kanske utöka andelen ytterligare till och med. Johan |
|
|
Nu till ett exempel från verkligheten: Länk Denna bil var jag och provkörde igår. Det positiva var att 100% rostfri åtminstone nästan stämde. Under tanklocket fanns en fläck på 1*1 cm och där förardörrens nedre list går emot karossen fanns en tunn rand av rost. Jag inspekterade dock inte underredet men enligt säljaren skulle den se bra ut under. I övrigt var lacken i bruksskick med en del repor och någon buckla. Samma sak med stötfångarna som hade en del skrapmärken i hörnen. Inredningen var i helt OK skick förutom ratten som var extremt sliten. Min 32000-milade ratt ser ny ut i jämförelse. Enligt säljaren var det inte så när han köpte bilen för 4-5 år sen utan hade uppkommit till följd av felaktig behandling av skinnet. Kupéfläkten gav ifrån sig ett ganska kraftigt brummande ljud så jag antar att den måste bytas. Kylaren var rätt så söndertrasad i överdelen mot motorn på grund av slarv vid byte av vattenpump. Inget läckage dock. Bilen uppvisade mer eller mindre kraftiga vibrationer vid alla hastigheter över 80. Vad jag var läst på forumet finns det ju många tänkbara orsaker till vibrationer så detta känns som ett stort minus. Bilen importerades från Tyskland 1998 och hade då gått ca 9000 mil. Det fanns några stämplar i serviceboken från Tysklandstiden varav 3 stycken i mitten var lite suspekta. Två av dem var handskrivna utan stämpel som om ägaren själv servat och fyllt i boken. Den tredje var stämplad med en stor BMW-logga utan någon tillhörande text. I Sverige har den tagits om hand väl verkar det som. Det fanns en hel del papper med utförda reparationer och service. Sedan 2005 då nuvarande ägare tog över har den servats och reparerats av ägaren själv. I stort sett alla besiktningsprotkoll fanns kvar och uppvisade inga konstigheter. Så vad bjuder panelen för detta exemplar? Mvh Johan |
|
Scheckheft |
Angående rosten under tanklocket: du måste ta bort klädseln i bagageutrymmet och lysa in för att se omfattningen av rostangreppet. nederkant dörrrar: isf behövs det nya lister och de är tyvärr inte billiga. under bilen: kolla avrinningshålen, två fram och två bak. kåpan över tröskeln - plocka bort plastkåpan för att kunna se tröskelns skick. Det samlas med åren mycket fukt, sand och grus mellan kåpa och tröskel. kupefläkt - finns begagnade vibrationer - allt från felbalanserade hjul till bussningar och stag. Investeringar - ca 10tkr, +/- någon krona, beroende på rosten, vibrationerna och dina ambitioner. Mvh Scheckheft Aus dem All betrachtet ist die Erde Weiß und Blau, das kann kein Zufall sein! |
|
"Två av dem var handskrivna utan stämpel som om ägaren själv servat och fyllt i boken." Vad är det för fel med o serva bilen själv? Jag tänker iaf inte ljuga om nån frågar mej men jag servar min bil själv.. Min hade gått 10k mil när jag köpte den med komplett ifylld servicebok o efter det har jag gjort allt själv allt enligt bok, är det fel ? Har nu gått 16k mil. Alla vet vel att verkstäder fuskar mer än vad alla tror. |
|
|
Den där pa annons har fa tillval och har en oattraktiv färg (i mitt tycke, dock är färgen ovanlig) vilken drar ner, koppling nyligen bytt är ett klart plus aven miltalet om det stammer, priset ar rimligt med reservation att jag inte sett den i verkligheten, självklart. Att dra upp den i superduper skick kostar en slant, men nojer man sig med riktigt bra bruksskick är den ett bra val. Fragan är om detta är vad du soker eller inte, samt hur lätt är det att hitta dromexemplaret. Mvh Stephan PS: skriver fran en konstig dator i Tyskland. |
|
|
Här har ni en till Länk /Rickard |
|
|
HOU699 är inte sa rolig med bytta stolar, baksäte och dörrsidor medan resten är original Ultramarin, matchar rätt daligt, även den rensad pa utrustning, dock billig och med attraktiv färg, värd att kika pa är den. Stephan |
|
|
Pekki: Det är inget konstigt alls om man servar en gammal bil själv. Det gör jag också. Det jag tyckte var lite anmärkningsvärt var att bilen var servad av verkstäder fram till ca 15000 mil förutom 2 stämplar när den var i Tyskland vid låga miltal (mellan 3-6000 mil). Har full förståelse för att nuvarande ägare servat själv när bilen kommit upp i 18000 mil. Men serva själv när den är nästan ny, varför? De tveksamma stämplarna tillsammans med att rattan var så sliten tyckter jag i alla fall innebär viss risk för mätarskruvning. Självklart behöver det inte alls vara så. Hur som helst tycker jag nog den bilen är lite väl dyr som den står nu. Om vibrationerna var borta och ratten var i ok skick skulle jag kanske överväga priset men nu känns den blen inte aktuell. Stephan: Angående HOU menar du att instrumentpanel och mittkonsol är blåa? Är det svart skinninredning? I så fall kanske det går att komplettera med resten av inredningen i svart. Är det svårt att fixa detta? Har du möjligen mer info om den bilen? Mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.