|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har du en E36:a eller E46:a som vibrerar i ratten vid högre hastigheter eller vid inbromsning? Förmodligen så vet jag vad det kan vara! Jag åkte hela vinter med vibrerande(iriterande) ratt! Först var jag helt säker på att det var obalans i fram däcken. Jag balanserade om däcken men det hände inget... hmm. Vad är det då? Bromsskivor som är skeva?? Nja, de byte jag mindre än ett år sedan...Till slut så gav jag upp... Förra vecka gjorde jag besiktning där jag fick "bra att veta" att länkarmsbusningar fram var slut. Jag tänkte att det är lika bra att byta de nu på en gång. Utbyte gjorde jag idag. Det tog ett par timma .. men det var värt det... allt vibration försvan, både vid körning och vid inbromsning. bild nr: 7 (kit) eler 8 (endast busning) Det drog även mycket till vänster vid inbromsning förut då den högra busningen var mkt mer sliten än den vänstra. | |
|
glömde länken: Länk bild nr: 7 (kit) eler 8 (endast busning) |
|
|
Detta är ett rätt så känt problem. Men det är ju en återkommande fråga, så det är väl inte fel att det finns mycket info om problemet. Tips: Du måste/bör göra hjulinställning efter byte av dessa bussningar. |
|
|
"Hjältarna kommer när de inte behövs" Förut jag skrev här på forumet om min problem....fick höra allt möjligt: obalans, skeva skivor blabla men inte en enda som nämnde något om att det kunde vara de där busningar.... Så klart är det bättre med mer info än för lite.. |
|
|
du skulle satsat på powerflex bussningar. bytte mina till original och de tog slut på en sommar. och en sak till. "Hjältarna" verkar vara ganska tillbakadragna nu för tiden. gör som mig. tjata. BMW ownz |
|
|
Tomas_e36: Ibland upplever jag det som att de mest erfarna är trötta på att svara på samma gamla frågor om obalans och vibrationer mm. Tror det är därför det kan vara svårt att få svar direkt. Men om man söker forumet noga så brukar man kunna hitta svar. Men visst det kan vara lite drygt. Hade jag sett din fråga hade jag svarat:) Frrla: Slita ut bussningarna på en säsong??? Du skojar? Då kan vi inte prata om normal körning? Dom ska väl hålla i 10k mil iaf. Ett tips är att använda bussningarna från m3 96-98. Dom passar men är styvare. Kostar 300:-/par. |
|
| Har börjat känna av samma problem kommer nu och då. Framför allt vid höga farter. Min 330 har gått 14K så det börjar väll bli dåliga. Krävs det några special verktyg? Var det svårt att komma åt? | |
|
Mycket enkelt att komma åt, bussningsfästena sitter med två bultar. Avdragare för att lossa bussnignen från bärarmen, press för att pressa i bussningen i hållaren och en stor tving att pressa på bussningen på bärarmen kan vara bra att ha. Även en bågfil för att såga ut de gamla bussningara ur hållarna är lämpligt. OBS att bussningarna skall monteras åt rätt håll, det är en markering på hållaren samt bussningen som skall linjeras när de presas i. |
|
|
För att komma åt busningar måste man även skruva bort balk nr 3 på bild: Länk I mitt fall använde jag avdragare bara för att få bort gamla busningar och använde inga verktyg för att sätta på nya...smörjade bara med lite fet och sedan med lite styrka...så gled de in hur fint som helst. |
|
| Tack. Det ser enkelt ut. Men ibland när man kollar på skisser så ser det enkelt ut. Men sitter så jävla dumt till att man måste ha massa special verktyg. | |
| Vad kostade nr 8 ? | |
| det är svårt att få ta på de nu, nu säljs dem mer som kit, men jag hittade på en tysk websida för typ 500:-/par + frakt | |
| Okej, kitet kostade 715 så då är det inte många kronor att spara... | |
|
Här har ni en guide till hur ni byter bussningen i fråga: Länk Själva bussningen (del 8) kostar bara 300 spänn paret på bmw. Och köp M3 Årsmodell 97- varianten. I guiden ser ni enkelt hur ni gör för att byta bara bussningen. Inte speciellt svårt. |
|
| Den här länken visar hur man byter enbartt busningen: Länk | |
|
Hej! Kan man på nått sätt själv kolla om det är nå fel på dom bussningarna? För min bil vibrerar i ratten vid inbromsning. Jag bytte också skivorna för ca 1 år sedan så jag tror inte att det är dom. Mvh Johnny |
|
|
Jag vill gärna tillägga en sak ang vibrationer i ratten, främst vid inbromsning. Jag hade det problemet på min e36 coupe efter jag satte på sommarhjulen. Det som hade hänt var att de centreringsringar jag använde till sommarhjulen hade suttit kvar på bilen och inte följt med fälgen vid byte från sommar- till vinter-fälgar. Dessa aluminiumringar hade så klart deformerats kraftigt och följde sen med stålfälgarna av när det var dax att byta till sommarhjulen igen. Det medförde att sommarhjulen hade ett glapp på axeln och hamnade inte helt i centrum. Bilen var ok i låga hastigheter men på motorvägen och upp emot riktigt höga hastigheter och vid inbromsningar vibrerade det ordentligt. Jag hade ingen aning om att det satt centreringsringar på fälgarna när jag köpte bilen, men nya tillverkades och sen blev den perfekt igen. |
|
|
JohnnyC, ja det kan man göra... för mina gamla busningar såg fresha ut, jag skulle aldrig säga att de var slut utan att känna på de. Ta någon kraftig rörbit elr kofot som du stoppar in någonstans mellan länkarmen(nära busningen) och karosen så att du kan känna av om den sitter hårt elr om den vibrerar mycket när du rör på kofoten, ungefär som de gör på besiktningen när de testar spindelled. |
|
| På E36 krävs det ej att något annat än bussningshållarna demonteras för att bytta bussningarna. Någon skrev nåt om ett stag som måste demonteras, det gäller ej E36. | |
| ja men det gäller E46:or | |
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.