|
|
|
|---|---|
|
Min fråga är som föjer: Om man har en bil som man vet har manipulerad mätarställning, kan då tex. Bmw koppla upp bilen mot deras datasystem och se vilket datum mätarställningen ändrades? Tacksam för svar, D-flex | |
|
Jag kanske ska omformulera frågan då jag vet att Bmw inte kan se i många fall om den skulle vara manipulerad. Kan man se datum när ändringar skett i ljusmodulen? D-flex |
|
|
Nej det ska dom inte kunna. Den uppfattningen fick jag när jag kollade upp detta lite hos BMW. En "duktig" mätarskruvare ändrar miltalen även i ljusmodulen. Det enda som då kan kollas upp är när serviceåtgärderna gjorda hos BMW, detta noteras i deras register. |
|
|
Lånar tråd med liten fråga :) Lagras mätarställningen "centralt" i någon data eller i instrument panelen? Jag undrar för att i min 316 sitter panel från en 328 före -96, Om jag byter till 316 original...får jag tillbaka min "riktiga" milställning eller måste man lämna in till bmw så att dom plockar fram den? Mvh och tack för lån av tråd |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
E36 har ingen lagring förutom det som står i instrumentet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det lagras i Ljusmodulen och i en enhet under baksätet. Köpte ett interface och "BMW-scanner 1.3.6" som iaf fungerar på E38, E39,E46,E53,E60 och E83. Har nu detta för att hitta just sådana fallgropar i mitt letande. Måste ju ha tjuvarnas verktyg för att se det samma.Mätarpill är vanligare än ni tror.De flesta tror just att det bara lagras i ljusmodulen,men så är icke fallet. Koppla upp bilen och man ser km ställningen i exel-fält.Först det BMW körde då den testas och sedan rätt mätarställning om det nu stämmer.P A -Soft by UIF-tecnologies. Mvh Jonas B. |
|
|
Miltal lagras på två ställen. - I kombiinstrument(hastighetsmätaren) - Ljusmodul Kombiinstrumenten är byggda på lite olika sätt. På vissa sitter en liten "plugg" som man tar med till det nya kombiinstrumentet om man köper nytt eller begagnat. På andra sitter en liten "ryggsäck" bak på kombiinstrument som fungerar precis som "pluggen" Andra behöver programmeras om eftersom miltalen lagras inne i kombiinstrument. Ändras miltal i kombiinstrument så ändras inte milen i ljusmodulen. Från vilka årsmodeller eller serier som lagring i ljusmodul påbörjades vet jag inte. Stämmer inte miltal i kombiinstrument och ljusmodul så brukar detta visas på olika sätt. Sök här på forumet. |
|
|
Bugar för er enorma kunskap! Bilen ifråga är en 525 E61 -06 Har ni några bra tips hur jag kan gå tillväga, är lite nybörjare på detta.. / D-flex |
|
|
Skaffa instrument för att kunna avläsa ljusmodulen. Carsoft exempelvis, då kan du även köra diagnos på bilen. Kostar strax över 1000kr att införskaffa och kan ta lite tid att lära sig och att installera rätt på datorn. Annars kan du be dom läsa av ljusmodulen nästa gång den är på service hos BMW. Mätarfuskarna kan även ha gjort ljusmodulen oläsbar eller justerat mätarställningen till max. |
|
|
E60 har du mätarställningen i instrument och CAS modulen. Instrumentet och CAS görs sedan kör du en scan på bilen och allt förvinner dvs BMW eller CARSOFT kan ej se något. Har du automat så finns det även ett minne där i men det ändras om du kör ett antal mil efter justering. Detta är om det görs ordentligt.!!! E36 ex har bara i instrumentet. E39 har instrument, ljusmodul och EWS. Allt ändras och bmw kan ej läsa ur orginal ställningen. Detta är om det görs ordentligt.!!! Har du några frågor så ställ det i tråden. Mvh Anti |
|
|
Slutsatsen måste bli att du bör, om du vill veta miltal, att lämna in den till bmw för avläsning av de olika modulerna. Är de inte avläsbara så är bilen fifflad med. Men även om alla siffror stämmer så ändrar och fixar de "duktiga" skruvarna att änra miltal i alla moduler. Be dom då kolla upp servicintervallerna som är gjorda hos bmw. Det plockar dom upp på mindre än en minut. Allt ska stämma bra där med. Service bok finns kanske? Ingen sida är utbytt till ett nytt? Kolla senaste servicen och om den är regelbundet gjord hos samma, FRÅGA om det har utförts ytterligare service efter den senaste som finns i din servicebok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.