|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att demontera AC´n i min E36 318ti, men postar här då jag antar att samma saker gäller oavsett modell och serie. Saken är den att jag konstaterat att systemet är tomt på gas. Compacten ska också fungera som banracer samt att jag har AC i min andra bil, så behovet av att laga känns mindre lockande än att skruva av kompressor, kondensor och torkfilter och därmed få en lättare front i bilen (lättad bak). Något särskilt att tänka på? Täppa till rör någonstans? Hur gör man med det elektriska? ------ BMW CS #04839 | |
|
Om du tänker använda grejorna senare för att sälja eller ha som resevdelar så se till att korka igen ordentligt i alla öppningar - helst med metall/aluminiumtejp och verkligen pressa klisterytorna så att det är tätt mot underlaget ordentligt. Det är fukten man inte vill ha in och PAG-oljan suger fukt som en magnet och får saker att börja rosta invändigt - speciellt kompressorn bör man se till att få tätt - helst med dom metallocken som de ursprungligen levererades med annars aluminiumtejp/etikett över öppningarna. plast/PVC tejp läcker igenom för mycket fukt igenom själva plasten om det skall förvaras mer än någon eller ett par dagar. |
|
|
Torkfiltret behöver du inte bry dig om utan slängs (eller öppnas för att stilla nyfikenheten). Man monterar ändå en ny torkfilter så fort systemet har varit öppnat. Ta dock reda på tryckvakt och ev. adaptrar och fästen som kan sitta på torkfiltret. |
|
|
Tack för svar! Så med själva grejerna som blir kvar på bilen behöver man inte göra något särskilt? Det blir ju lite rör och så kan jag tänka mig, kanske ska pluggas? ------ BMW CS #04839 |
|
|
tänker du (eller köparen efter) någonsin använda AC:n igen på bilen så kan det vara bra att plugga rören eller ta bort rören från fronten till oftast skarvarna vid torpedplåten och plugga de öppnade skarvarna där, att byta evaporator under instrumentpanelen för att det kommit skit i den brukar vara en dyr historia... |
|
|
Har inte för avsikt att återställa AC´n i framtiden då bilen inte är något märkvärdigt. Jag har tittat lite närmare på rören där de går in i kupén. Det blir hyffsat enkelt att tillverka små plåtbleck att sätta över anslutningen och skruva fast på samma sätt som rören. Så det kommer jag att göra, och plocka bort allt som finns i motorutrymmet. Vet inte om det finns något värde i kompressorn då jag inte vet exakt vad som fått gasen att läcka ut. Kan säljas som renoveringsobjekt kanske? ------ BMW CS #04839 |
|
|
Helst bör man felsöka det innan det tas ned - bruka kosta en femhundring och du får din system heltömd också om det är lite gas kvar. Annars kan du inte säga om kompressorn är OK eller inte och får sälja det som renoveringsobjekt till låg pris. i flesta fallen är det kondensorn som läcker pga korrosion/stenskott, men du kan tvångskoppla kort tid (typ 10 sekunder) magnetkopplingen mot 12 Volt och höra om komressorn väsnas onormalt, därefter titta runt kompressorns magnetkoppling och se om det verka oljig och känna om lagren verka OK. en packningssats kostar i flesta fall runt 500 kronor för vanligare AC-kompressorer om man vill byta tätning, och kompressorn måste pluggas noga med metallock/metalltejp om de inte skall börja rosta inuti när den sedan lagras inför försäljning. |
|
| xxargs: kyltekniker? =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.