|
|
|
|---|---|
|
Ska lyfta på toppen och peta in en trevligare kam än orginal. Frågan var hittar man en roligare/snyggare ventilkåpa än orginal. Sommaren snart här. | |
|
Mitt svar kanske inte svarar riktigt på din fråga men ett tips kan du få iaf.. Ta och lackera ventilkåpan med lämplig värmetålig färg (svart?) sedan när färgen torkat så slipar du med en slipkloss över själva "texten" på kåpan.. Vips så har den en stilren svart kåpa med silvrig text som får motorrummet att se 10 år nyare. Jag gjorde själv detta och det blev riktigt cleant tycker jag.. MVH Andreas |
|
|
Håller med, det är så kåpan ser ut idag. Dock har min färg släppt lite här och var. Trots rätt få mil. Ska således göra om detta om jag inte hittar nån annan typ av kåpa. //M |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Håller med Ybermeister, det behövs ingen ny - det blir riktigt snyggt med svartmålad och sedan ränder och text nedslipad. Jag gjorde precis det på min M30B35 motor (passar in riktigt fint då jag även målat insuget svart). Ska se om jag hittar någon bild på det. Men jag kan ge några tips också: Få bort alla gamla färgrester. Grunda med en etsande grund - de flesta färger har ibland svårt att få fäste på lättmetall/aluminium. Jag själv använde International Yacht Paint (finns bland annat på Bauhaus och alla båttillbehörsbutiker såklart) som etsande grund. Måla med värmetålig färg. Jag använde svart värmefast färg på sprayburk som jag hittade på Hornbach (produkten hette Plasti-Kote Projekt Paint Vedspis #152). Slipa ned valfria delar du vill markera (såsom BMW texten och längsgående streck). Spraya INTE med klarlack! Om du ska göra det, ta mycket noga reda på vilken konstant temperatur den klarar av. Många klarar inte den temperatur som bildas. Jag sprayade min första ventilköpa med klarlack från Biltema och den gulnade och krakelerade efter ett tag. Gör om, gör rätt... |
|
Tackar för tips. Använde inte betande grundfärg sist. //m |
|
|
Krymplack med framslipad text. Finfint. ///BMW - Was sonst! |
|
![]() 13.408 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såhär ser min ventilkåpa ut installerad på min daily driver Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.