|
|
|
|---|---|
| Lite om vikter, Max släpvagnsvikt 1400 kg ! Släpvagns maximala totalvikt vid b behörighet 1510 kg så står det i mitt regbevis, tolkar det som att bilen är anpassad för max 1400 kg, men man får dra 1510 på b kort ! Hur ligger det till, ngn som har koll ! | |
|
Mer än 1400 kg får du inte dra utan att åka dit för överlast, då blir det böter samt vid grövre fall (tror det är vid 25% överlast) rapport till åklagare och risk för körkortsindragning. Upp till 10% överlast har jag hört accepteras utan åtgärder men jag garanterar inget! Visst slack bör dock finnas med tanke på vågars onoggrannhet, avrundningsregler m.m. så 10% kanske kan stämma. Drar du över 1510 kg åker du dessutom dit för olovlig körning eftersom du då behöver E-kort. I normala fall, om man bara ligger en liten bit över gränsen för E-kort, bör man klara sig undan med varning och böter men med tanke på att man både gör sig skyldig till överlast (>1400) och olovlig körning (>1510) kan jag tänka mig att straffet blir hårdare, d.v.s risk för körkortsindragning. |
|
| Det är alltid den lägsta av de två siffrorna som gäller. I ditt fall får du och din bil dra maximalt 1400 kg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.