AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
845

Hur mycket får bilen dra ?

zu
28
zuxxezz
BMW 320i Touring -06
Lite om vikter, Max släpvagnsvikt 1400 kg ! Släpvagns maximala totalvikt vid b behörighet 1510 kg så står det i mitt regbevis, tolkar det som att bilen är anpassad för max 1400 kg, men man får dra 1510 på b kort ! Hur ligger det till, ngn som har koll !
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Mer än 1400 kg får du inte dra utan att åka dit för överlast, då blir det böter samt vid grövre fall (tror det är vid 25% överlast) rapport till åklagare och risk för körkortsindragning.

Upp till 10% överlast har jag hört accepteras utan åtgärder men jag garanterar inget! Visst slack bör dock finnas med tanke på vågars onoggrannhet, avrundningsregler m.m. så 10% kanske kan stämma.

Drar du över 1510 kg åker du dessutom dit för olovlig körning eftersom du då behöver E-kort. I normala fall, om man bara ligger en liten bit över gränsen för E-kort, bör man klara sig undan med varning och böter men med tanke på att man både gör sig skyldig till överlast (>1400) och olovlig körning (>1510) kan jag tänka mig att straffet blir hårdare, d.v.s risk för körkortsindragning.
Det är alltid den lägsta av de två siffrorna som gäller. I ditt fall får du och din bil dra maximalt 1400 kg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.