|
|
|
|---|---|
|
Hej, Nyss inhandlat en 530d -99.. Allting verkade relativt OK men efter några 10tals mil så tycker jag höra ett "knackande" på tomgång och på belastning..låter lite som "Tink tink tink" har jag frikopllat och varvar upp den så hörs ingenting.. Motorn går annars fint och inga direkt problem.. befarar bara det värsta vevlager ras..=( | |
|
När jag köpte bilen fanns det ett mekaniskt "pinglande" ljud i motorn när den gick på tomgång - specíellt när den var varm. Fick förslag på att det kunde vara beläggningar i spridarna och fick tipset att använda dieseltillsatsen Red Line Diesel Plus 85 (finns hos Meconomen). Mitt pinglande upphörde efter ett hundratal mil. Kanske värt ett försök. Lycka till! ChristerG525 |
|
|
Hej! Ja - spridare kan låta väldigt "olika & mycket". Om man lyssnar på spridarna med stetoskop kan man höra allt från ett distinkt metalliskt tickande till "skrikande och smällande" spridare som fortfarande fungerar utmärkt. Om du varvar till motorn och släpper gaspedalen - försvinner ljudet då (när motorn varvar ned)? Kan i så fall ev. tyda på spridare, vevlagerknack brukar ju höras även då. Mvh/Saij |
|
|
jo det försvinner när man varvar upp å släpper av..hörs ingenting.. Ljudet finns endast från tomgång till 1700rpm senn försvinner det.. motorn går hur fint som hellst..bara det där jävla knackande.. Kanske det inte är någon fara, men störande att ljudet finns där.. |
|
|
Hej! Om man vill och orkar kan man ju ta av plastkåpan på motorn och lyssna på spridarna - har du inget stetoskop så ta en lång smal mejsel och sätt bakändan av skaftet i örat (tar inget ansvar för ev. hörselskador :-)) och sätt spetsen på mejslen på samma ställe på spridarna och lyssna (prova på olika ställen på spridarna). Är det en spridare hör du det definitivt. Att ljudet försvinner vid 1700 rpm kan ev. ha med högtryckpumpens tryckkurva att göra - men det är en ren gissning från min sida - är inte uppdaterad på pumpkurvan. Vet du om railpumpen är bytt? -99:or och -00:or har i vissa fall haft en del problem med just railpumen - sök på detta här på forumet om du är intresserad - hur många mil har den gått? Mvh Mvh/Saij |
|
|
bilen har snart gått 28.000mil.. måste testa det där med mejseln imåron..men kan faktiskt spridarna få vevlager knack liknande ljud?? var in på Bmw verkstan idag, och dom koppla upp bilen och alla spridarna var inom toleranserna..men kan dom endå va kassa? imorse när jag starta bilen fanns inte ett missljud, men efter den kommit upp i arbets temp så kommer ljudet tibak.. bilen har gåt 50mil typ med ljudet..tycker att med lager bank skulle det komma starkare ljud hela tiden.. får snart uppsöka psykolog pga av alla lyssningar efter knacket..suck.. |
|
|
Hej! Njae- spridarna kan vara helt OK och innom alla värden - men låta för dj****gt. Innan du uppsöker psykolog - kolla och lyssna så du ev. kan utesluta spridarna ochg i så fall söka vidare. 28 K mil är ju "bara inkört". :-) Hade inte BMW nå'n kommentar till ljudet?? Mvh/Saij |
|
|
dom sa att jag kan nästan utesluta vevlager bank..att om vevlagret skulle ha gett sejj skulle jag alldri kunna köra så långt som jag gjort..(70mil) Om det inte kommer från spridarna så kan det vara skadad kolvmantel sa dom.. ska skruva av plasten imorgon och rycka ur spridare efter spridare å se om bil jäveln tystnar.. och om det skulle vara vevlagrena så kan man ju rädda veven ifall man upptäcker i tid..borde ju gå att byta på plats..bara att ta bort tråget och byta..ifall veven e ok.. har också börjat upleva att bilen känns kraftlös ibland..säckar efter 3000rpm m.m...och knack ljudet hörs bra att det kmr från ett cylinder, regelbunden knackning.. Har haft bilar förr med vevlager ras..men där var det frågan om några km innan knackningen blev så outhärdelig att man inte kunde ha igång motorn mer, och en kom staken ut genom blocket efter 3mil..(MB 300td).. skulle va kul att veta vart ljudet kommer ifrån så man kan va lugn.. |
|
|
Spridarna brukar sitta HÅRT, dra inte sönder nåt: Länk Länk Om inte högtryckspumpen är bytt så kan det bli problem...: Länk Länk Länk Men börja med en dryg flaska Redline RL-2, räcker till 380 liter: Länk Prova gärna att rengöra insuget med denna, ring till Sunmaskin och fråga var närmaste återförsäljare ligger, köpte min hos Rolf Lundblad i Rågsved - STARKT lösningsmedel, akta lacken!: Länk Lossade insuget efter LMM och använde färgsprutan här och kompressor för att spruta in med motorn igång och gasade med vajern, ca 2-3000 rpm: Länk Gjorde det i 3 omgångar så att det fick verka i 15-20 minuter mellan gångerna. Får se om det hjälper avgasvärdena vid nästa besiktning, geggan i insuget är borta och tomgången perfekt... |
|
|
Förutom insuget så rengörs också förbränningsrum, kolavlagringar försvinner som kan orsaka högre komp, glödtändning och knackljud. Mvh |
|
|
Hade en gammal dieselguru och se på bilen idag..han menade att en lyftare har kärvat fast.. Vad finns det för bra tillsatser att sätta i oljan för sånna problem?? |
|
| en annan fråga..tror dom har haft 15w 40 mineral olja i den nångång..kan det ha skadat motorn? | |
|
min motor låter ganska likt denhär Länk , men min låter mer på lätt belastning mellan 1000-2000varv.. och när man står i friläge och petar lätt på gasen snabbt så hör man ett litet knatter.. Men varför visa DIS att spridarna är inom toleranserna? |
|
|
Nu efter knappt 100mil med Injector Cleaner i tanken så har den börjat tystna lite..har inte det hårda knacket på belastning mera mest lite på tomgång och upp till 1400varv.. Så antagligen var det nån spridare el. sot avlagringar.. Men iallafall en jävla lättnad när man slipper höra knacket.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.