AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.665

Vad för nytta gör denna vakumbehållare?

Undrar vad för nytta denna vakumbehållare gör:
Länk

Den är nämligen trasig på min 328 märkte jag när jag plockade bort insuget i helgen så den håller knappast vakum. Har inte märkt att den gått nå sämre så frågan är om den är nödvändig eller om jag kan kasta bort den så ja har en vakumslang mindre som kan läcka? Antar att den finns där om det skulle råka komma fram bensin istället för luft från soppasystemet?

Tacksam för svar,
Tobbe Nyberg
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är kolkanistern som innehåller aktivt kol som renar ångorna från tankventilationen. Länk
Tackar!

Då återstår frågan, måste jag köpa en ny och pussla ihop de igen eller kan jag skita i det? Borde i så fall bara vara att binda ihop in- och utgående slangar så är det ingen fara (ugånede hade för övrigt hoppat av så va inte ansluten). Men varför vill behållaren suga vakum från insuget som styrs av nån form av magnetventil eller liknande?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vakuumet ser till att tanken ventileras. Kanske du kan köpa en kanister på skroten lite billigare än en ny. Ventilen måste nog finnas för att bibehålla vakuum i systemet. Vet inte riktigt hur den regleras. Du kan heller inte plugga ventilationen för då får du vakuum i tanken som endera gör att den kollapsar, eller att bränsletillförseln upphör till slut.
Öppen tankventilation är troligen inte lagligt och dessutom kan du få brandfarliga ångor i motorrummet. Så mitt förslag är att återställa till orginal.
Gärna med begagnad kanister för jag har aldrig hört om någon som tjänat ut.
Ja då gör jag så.

Tackar så mycket för svaret.

MVH,
Tobbe Nyberg
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Anders-72:

Jag blir imponerad av din kunskap!
Näste Bosse Bildoctor kanske och du kan ju ha Hasso som parhäst.
Obs inget 1 aprilskämt!

Byta upp sig? Till vad då?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Hasso är nog svårslagen. Han har verkligen gått in i detalj på mycket. Så mycket gratis vet jag nog ingen annan som jobbar :)
Men tack för uppmärksammandet. Det är bästa betalningen!
Hej igen,

Lyfter denna tråd då ja kollade runt på RealOEM och hittade denna bilden: Länk

Detta ser ut som vad man brukar kalla EGR, stämmer detta?
Saken är den att jag har inte orginal avgassytem och denna slang sitter garanterat inte där, så undrar väl igentligen vart den där ventilen sitter (16) så jag kan ta bort den och vakumbehållaren (13) som går in i insuget.

Va en väldans massa grejs BMW har pillat dit vid insuget!

MVH,
Tobbe Nyberg
Den där vakuumventilen till klockan som sitter i avgassystemet är inte EGR. Finns ingen anledning att ge sig på den överhuvudtaget såvida den inte skapar några problem.
Ok. Problmet är väl snarare att slangen hänger antagligen löst nånstans och betyder att den inte har nån funktion annat är skapa en vakumläcka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.