AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.210

smalare däck fram?

LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Inför våren funderar på att sätta på 225/45/18 fram på mina style135. Har standard 245/40/18 bak. Anledningen är att jag tycker att det spårar mycket med mina nuvarande 245/40/18 (GoodYear NCT5 RF).

Frågan är om det är en bra idé? Vad tycker panelen? Finns det några nackdelar med att ha smalare däck fram? Fördelar?

Mvh lloydan
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag reagerar på "RF" i däckbeteckningen. Det relateras ofta till spårigt väguppträdande och jag tror att ta bort "RF" ger mer än att ta bort 20mm på bredden i ditt fall.
Dock sägs det att dagens RF har blivit bättre.
du har runflat däck, djävulens påfund :)
där har du boven i dramat.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Haha djävulens påfund...=)

Jo, jag misstänker att det har en del med Runflat-däcken att göra, men jag tänkte att nu om jag ändå byter (till icke RF naturligtvis) kan jag ju också gå ned i dimension.

Visst är det väl så att 245 spårar mer än 225?! Sedan spar man ju några sek också. Frågan är om det även påverkar bilens uppförande på något sätt?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Visst blir det säkert lite skillnad, men den största skillnaden görs som sagt troligtvis av att du byter bort RF-däcken.
Behåll samma bredd runt om. Det tillåter skiftning mellan fram- och bakhjulen. Den största skillnaden får du genom att byta ut RFT däcken mot konventionella däck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.