|
|
|
|---|---|
|
Idag blev min bruksvagn (735:a från 92) för 3:e gången på 4 år underkänd på en främre spindelled/bärarm i aluminium. Dom kunde ju visst utrustas med stål också har jag sett. Min farsas 750 har det och den har inte fått nån anmärkning sen vi bytte för 10 år sen. Iofs är den bara sommarkörd på fina vägar. Är det någon hållbarhetsskillnad mellan dessa? Håller dom i stål bättre? Jag köpte i tur och ordning från BMW, Mekonomen och från ebay.de. Mekonomens höll sämst, mindre än ett år innan det glappade. Ebay-delen höll 1,5 år och den skramlade inte som Mekonomens, men blev likväl underkänd pga glapp när dom skakade bilen i lyften. BMW:s egen originaldel höll i 2 år innan den fick nobben. Vad ska jag göra? Kan man omrusta båda till stål och kunna åka genom bes utan att det är glappt nånstans varje år. Internationellt E34 M5 register Länk | |
|
Köp bägge i stål, original från BMW. Art. nr. 31 12 1 139 991 och 31 12 1 139 992. Pris: 1.680:- st! Som hittat, och då håller det! Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Exakt vad är det som alltid glappar i den främre bärarmen (dvs inte det berömda casterstaget)? Är det spindelleden eller bussningen? Låter som det är spindelleden som det blir glapp i när jag läser rubriken. Oavsett så ska det inte glappa efter några år. Bytte själv detta stag och köpte då stål från BMW (var billigare) och det är exakt samma reservdel till min E34 535i som till alla E32 modeller (från 730i till 750i). Det var för 6 år sedan och inga problem. Jag kan bara hålla med KRAFTWERK, köp stål då de är billigare (vi E34 ägare har dryftat detta ett tag och inte hittat några direkta fördelar med aluminium) och köp från BMW så håller de hur länge som helst. Att det slits ut 3 helt nya spindelleder på exakt samma stag tyder på att något har gått fel eller är fel som exempelvis - hålet i styrarmen där du fäster spindelleden är glapp - damasken skadas vid montering - damasken skadats vid transport/hantering Eftersom du haft 3 spindelledshaverier på 4 år utgår jag ifrån att du försökt analysera den trasiga spindelleden och försökt hitta några ledtrådar. Hur har de glappande spindellederna sett ut? Har den konade änden blivit förstörd och börjat glappa där? Eller är själva kulleden helt utsliten? Här kommer ett exempel på min bil hur det går när damasken går sönder och smuts kommer in i kulleden. I detta exempel är det en styrled och det enda jag gjort i bilden är att jag klippt bort damasken - den såg såhär jäklig ut inuti! Länk Och gissa om det var glapp! Länk |
|
HD91, kör du mycket på dåliga vägar? /Mats J |
|
|
Har bilen varit krockad någon gång, eller tar du många glädjevarv i rondellerna? Något måste vara fel när det slits på det viset. Mina spindelleder ifrån motornord höll fint dom 4 åren jag hade min E32'a. Stagen var i alu. Tror inte det hänger på vilket material själva stagen i utan vilken kvalité det är på själva spindeln och bussningen. |
|
|
Tack för alla synpunkter! Kommer troligtvis att omrusta till två st nya stål. Visst går bilen på dåliga vägar ofta. Den körs till Lappland flera gånger om året. Dessutom är vinterväglaget här inte bra. Riktigt mycket ispucklar, stora väghål och skräp ivägen. Den har 17" till både vinterdäcken och sommardäcken (215 på vintern och 235 på sommaren). Men grejerna borde ändå hålla mer än något år? M5 E34 har ju samma spindelleder fram i alu och dom bilarna rullar på minst 17". Anmärkningsvärt här är att 95 års M5 som har 18" alu även har spindellederna bytta till stål! En vägvisning kanske, eller bara tillfällighet? Har tittat i lederna som falerat och BMW:s led hade lidit av en sprucken damask runt fettet. Vatten tog sig in och dödade leden. Samma visa med Mekonomens, men där var konstruktionen så dålig att det inte var en överraskning. Leden var fylld med vatten efter 9 månader, det var rostigt och skramlade som tusan. Nästan att den kunde hoppat ur! Ebay-leden sitter på nu och jag vet inte hur den ser ut, men kommer få reda på det inom kort. Den väsnas dock inte som Mekonomens gjorde. Ibland talas det om att man ska dra dit muttern och bara låta den ligga an, sen ta ner bilen på marken med hjul på och därefter upp igen, lossa allt och dra muttern rejält. Nu gjorde jag inte så med ebay-delen så den kanske är ursäktad? Krockad kan den vara. I varje fall är en framskärm bytt och bilen hellackad innan vi köpte den för 6 år sen. Men jag lät BMW:s mek gå genom allt och han hittade inget som var snett. Dom bakre bärarmarna i stål är bytta och har hållit bra. Enbart den främre som ger sig hela tiden. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Ja, välj stål - de hjälper inte problemet med damasken men de är iallafall billigare! Jag håller med, det ska hålla mer än ett år. Visst, det är lite gropigare där uppe i Lappland men det skall hålla mer än ett år oavsett! Då förstår jag, spricker damasken slits kulleden otroligt fort. Ja, se själv videon på min styrled - snustorr och glappade otroligt mycket - den var inte rolig att köra med. Problemet verkar helt enkelt var undermåliga damasker runt kulleden. Finns en tråd på 5 forumet där den bakre kontrollarmen (casterstaget) från Biltema verkar ha fått undermåliga damasker. Fan grabbar, nu verkar damasker gå sönder till höger och vänster! Blir ju orolig, ska nog ta mig en titt på hur mina damasker ser ut - var som sagt sex år sedan jag bytte (köpte främe kontrollarmarna från BMW och bakre från USA). Nej, din arbetsprocedur angående att dra åt muttern stämmer inte helt. Muttern på spindelleden kan dras till sitt korrekta moment med bilen upphissad. Det är skruven och muttern genom bussningen som fäster kontrollarmen i chassit som du inte får dra åt med bilen upphissad. Denna ska du bara dra skruva ihop löst först. Sedan skall bilen stå i normalt belastat läge (precis som den står när den står stilla på gatan) och då ska du dra åt med korrekt moment. Om du inte följer detta så drar du åt och fixerar bussningen i ett läge som inte är dess viloläge (när du sänker bilen vrids bussningen och den är således belastad hela tiden när bilen står stilla). Det är inget direkt allvarligt, det som händer är att du minskar livslängden på bussningen från tex 10 år ned till 5-8 år. Men i ditt fall verkar 5-8 år vara en evighet så det spelar ingen större roll. Men till nästa kontrollarm (som vi får hoppas håller minst 5-10 år iallafall) så kan du följa proceduren ovan. Så att du drog fast muttern med bilen upphissad har således ingenting alls med livslängden på damasken att göra. Jag tycker dock det är otroligt svagt att damaskerna inte håller längre. Men jag har en fundering, de sitter ganska utsatt, kan det vara så att om man kör i "tuffare" väglag med stenar som flyger under bilen, kvistar, skräp, iskanter, höga snödjup och allt annat ni råkar ut för där uppe i Lappland - kan man haft en sådan otur att damasken skadats av detta? Jag tänker på obefinitliga skogsstigar med pinnar och kvistar som far under däcket och slår upp och river upp hål i damasken? Jo, tre på raken är dock ganska osannolikt. Men är det mer revor i damasken eller typiska sprickor från åldring/utmattning? Bilder? |
|
Nu har jag bytt båda bärarmarna fram till stål. Bilen känns bra. Tyst och stabil i guppen. Det var damasken även på denna! Ett hack på sidan, alltså ut mot vägsprutet. Måste ha slagits hål av något. Kanske stenskott? Förstås la jag delarna i soptunnan, men revan var i stort sett vertikal rakt upp och hade nästan delat på damasken. Leden var RIKTIGT slut. Inte en gnutta fett syntes till mer. Stålets damasker såg mer rejäla ut måste jag säga. Tjockare, gick högre upp på leden än dom med alu och materialet var svart mjukt gummi, inte halvhård transparent som det var på alu-leden. Jag funderar på att smörja dit extra fett. Har en burk med riktigt segflytande smörja som stått hos min farsa sen 80-talet. Är nog inte fel att smörja runt allting för att förhindra skador och intag av vatten. Är den slut nästa vår måste det vara nåt fel på bilens framvagn. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.