|
|
|
|---|---|
|
Dags för sommardäck i dimension 235/45-17 till E39:an. Hade förra säsongen Eagle F1 som förde ett satans väsen så detta året vill jag hitta tysta/komfortabla däck. Eagle F1 Asymetric har en handlare rekommenderat. Åsikter? | |
| Michelins Primacy-serie är kända som tysta däck. Långlivade, men utan de värsta banracingegenskaperna. Ett däck med mer komfort än sport. | |
|
När jag 2005 köpte min 530 så satt det helt nya Bridgestone Potenza RE050 på den i samma dimension som du efterfrågar. Jag upplevde dessa som mycket tysta samtidigt som dom gav en sportig respons tillbaka till föraren. Jag körde bara en 150-200 mil på dessa innan jag bytte till 18" så jag vet inte hur bra dom håller eller hur dom låter när dom är halvslitna. I däcktester så brukar dom väl få halvbra betyg för buller men jag upplevde som sagt dom som tysta. F1 Asymetric har jag kört på i dim 245/40-18 på min M5 och det är ett bra däck. Upplevde dom inte som extremt tysta men heller inte bullriga. Michelin Primacy som Anders skriver är ju ett komfortval som ska vara tysta. Lite sportigare PS2 ska ju också vara hyffsat tysta. Det jag upplevt med Michelin är att dom inte ökar nämnvärt i buller trots att dom är halvslitna eller t o m helslitna. Andra däck som Hankook Ventus K105 var t ex rätt ok när dom va nya men bullret ökade markant efter hand som dom slets. Generellt kan man väl säga att man ska undvika V-mönster om man vill ha tysta däck... ___ //Ulf |
|
|
Har precis bytt till Michelin Primacy HP på 540:in och det har blivit så mycket tystare i motorvägsfart jmfrt med tidigare (Pirelli P6000 & Kingstar, vet inte vilka som lät mest men var dubbdäcksnivå på ljudet). Nu är ett svagt vindbrus det enda som hörs på motorvägen så Primacy rekommenderas om man vill ha tysta däck. Har PS2 på M5 och dessa är också OK ur ett komfortperspektiv fast inte Primacy-klass (jämförelsen haltar dock något eftersom de är 245 breda 18-tummare jmfrt med 225 breda 16-tummare). |
|
|
Seriöst? Är du förvånad att du får tystare och behagligare och framförallt säkrare bil om du betyder ut Kingstardäck mot Michelin?? |
|
|
Michelin Pilot Primacy sitter ju på som original. Och nu är det Primacy HP efterföljaren heter. Vi har Dunlop SP Sport 3000 nu (satt på vid köp) och de har bra grepp men drar mycket bensin. De är inte särskilt tysta. Primacy HP är lättrullande enligt tillverkaren och det finns ju ett samband mellan ljudnivå och rullmotstånd eftersom det så att säga är rullmotståndet som används för att skapa buller. |
|
| jag har förresten funderat på att sätta på Primacy HP i 225/50R17 istället för 235/45 R17 på original dubbeleker 8 tum bred "M-paket"-fälg. | |
| givetvis ska det stå "om du byter ut" inte betyder ut.. | |
|
Jag kör Michellin Energy som är mycket tysta och trevligt mjuka.. Vet dock inte om de finns i rätt dimension. Jag kör 205/55-16 //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Michelin Energy finns bara upp till 16", sen är det Primacy HP om man är ute feter 235/45-17 som väl skall ha motsvarande egenskaper, i den mån det är möjligt i den dimensionen... Min far är för övrigt mycket nöjd med hans nya Michelin Energy 205/55-16" också. |
|
|
E36, jag är inte överraskad att Primacy HP är tystare än Kingstar. Har dock heller aldrig hävdat att jag skulle vara det. |
|
|
Köpte Nokian Hakka V Tycker dom är bra tysta. Och dom har faktiskt otroligt bra grepp på torr asfalt. Får återkomma hur dom beter sig på våt. Tyckte dom var konstiga i början o gav ifrån sig vibbar Ringde däckfirman som hävdar att däcken kan behöva sätta sig på fälgen ibland o kan ta 1 par dagar. verkar stämma för nu är dom bra. |
|
|
Får väl uppdatera med att det blev GoodYear Eagle F1 Assymetric (stavning?). En polare med verkstad fixade kanonpris och jag är nöjd hittills iaf. Stabila och tysta även i 200+ :) |
|
|
Är det någon som har erfarenhet av Goodyear EfficentGrip (225/45-17)? Hur är dom m a p ljudnivå och förbrukning? /Johannes |
|
|
Körde min Volvo V70 II på Michelin Primacy HP 225/50R17 98W i cirka 3000 mil innan de var slut (3mm fram, 4 bak). Långlivade? Tja... allt är ju relativt. Tysta? Ja. Skodde nu om bilen och kör sedan klockan 08:12 idag på Good Year EfficientGrip 225/50R17 98W. Noterar en något högre vägljud än det jag minns från Michelindäcken - men det är högst ovetenskapliga uppgifter. Vinterdäcken är Good Year UltraGrip 7+ 205/60R16 96H och de är betydligt tystare än båda de nämnda sommardäcken. |
|
|
Undrar om vissa dimensioner är mer långlivade än andra ur HP-serien. Föregångarna Pilot HX som satt orginalmonterade på min bil var med tills den rullat 12000mil. Uppskattar att den rullat ca 7000 sommarmil på orginalsulorna. Det gäller då 225/55-16 d.v.s. lite högre profil. |
|
| Jag har en omgång Michelin Energy 18" i garaget, de kanske blir sällsynta snart om de dimensionerna gått ur produktion. Synd, de är som sagt tysta och trevliga. | |
|
kör pirelli p-zero på framdäcken och Dunlop bak. båda otroligt tysta. däremot ska jag slita ut dumlopen denna sommar (har 7mm tillgodo) för att komplettera med 2st nya pirelli p-zero bak lagom till nästa sommar. burn tire BURN! :) |
|
|
Kan det bero på hjulställning att däcken slits ner på 2000 mil. Sliter inte snett hur jämnt som helst. Oberoende fullpris 2000 kr eller lågprisdäck 900 kr. Dim 225x55x16. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag måste fråga er alla, upplever ni era bilar som bullriga? Jag tycker att min bil är supertyst så länge jag inte ligger i 130 för då susar det lite i rutorna men annars tycker jag den är jättebehaglig att åka i. Jag satt i min polares nya 5serie och det var ännu tystare.. Är BMW tystare än andra bilmodeller? så är min uppfattning iaf, jag åkte en saab igår och tyckte att det var ett jävla liv i 100 km, för att inte tala om ljudnivån i en skoda då jag fick skrika till de i baksätet när vi låg på landsvägen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.