AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
16.474

El-drag lagt av

Ja
57
James007
325i Touring -06
Min elektroniska dragkrok la av idag. Jag har sökt runt på forumet och faktiskt inte hittat en enda tråd som beskriver problem med el-drag på en e9X!! Har jag drabbats av ett tidigare obefintligt problem? =(

Tryckte på knappen i skuffen, kroken "trillar fram" och när jag sedan skjuter på för att få den att fastna i utfällt läge vägrar den sätta sig. Inte heller när jag försöker trycka tillbaka den fastar den i uppfällt läge. Skiten hänger istället och dinglar i spelet mellan infällt och utfällt läge.

Kollade säkringarna - hela.
Knappen i skuffen blinkar rött och instrumentering skriker att det är fel på dragkroken.

Har någon erfarenhet av detta? Vad är felet?

Som vanligt otroligt tacksam för input...

//Jimmy
Elmotorn låser väl inte fast kroken? Den känsla jag fått när den fällts in och ut på 330:n verkar det som att elmotorn pressar ut kroken i sidled så att den faller ner och när man lyfter den i rätt position så pressas den in utav en fjäder eller liknande.

Får du upp en varning i färddatorn på dragkroken när du startar bilen? Lyser LED-indikatorn i knappen? Isf i vilken färg?
Såg att jag läste lite för dåligt.

Känns kroken lös i sidled?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Styrenhet för upplåsning av släpvagnskoppling
Styrenheten är ansluten till bilens elsystem via en 16-polig kontakt. Styrenheten har ingen direkt förbindelse med bussystemet. Upplåsningen av släpvagnskopplingen utlöses genom en knapp i bagageutrymmet Styrenheten är monterad i apparathållaren i bagageutrymmet. Styrenheten är varken programmerbar eller självdiagnostiserande.

JBE: Junction-boxens elektronik
Junction-boxen försörjer släpvagnsmodulen med spänning (Kl. 30g). Dessutom förses upplåsningen av släpvagnskopplingen med spänning från Junction-boxen.
Släpvagnsmodulen känner av över- och underspänning i bilens elsystem. Utanför det giltiga området på 9 till 15 volt kopplas alla funktioner som inte är säkerhetsrelaterade ifrån. Exempelvis kan upplåsningen av släpvagnskopplingen inte aktiveras vid över- eller underspänning.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
I knappen finns en tvåfärgad lysdiod för kontrollampan. Följande signaleringar är möjliga:
Lysdioden lyser grön:
Släpvagnskopplingen är i låst ändläge.
Lysdioden blinkar långsamt röd (2 Hz):
Släpvagnskopplingen är inte i låst ändläge.
Lysdioden blinkar snabbt röd (4 Hz):
Drivningen aktiverades längre än 4 sekunder.
Den nödvändiga strömmen för drivning av upplåsningen uppnåddes inte (12 ampere).
Drivningen för upplåsning av släpvagnskopplingen är fastmonterad på upplåsningsenheten. Kulhuvudet kan endast låsas upp när följande villkor uppfylls:
Kl. 15 FRÅN
Bagageluckan öppen
Släpvagnskopplingen är upplåsbar fr o m Kl. 30g TILL. För att upplåsning ska ske måste följande signalförhållanden föreligga:
Kl. 30g: High-signal
Knapp för upplåsning av släpvagnskoppling: Low-signal
Kl. 15: Low-signal
Bagageluckskontaktbrytare: Low-Signal
Mikrobrytare för drivning av släpvagnskopplingens upplåsning utgång 1: Low-Signal
Mikrobrytare för drivning av släpvagnskopplingens upplåsning utgång 2: High-signal
Efter godkänd kontroll av signalförhållanden aktiveras likströmsmotorn för släpvagnskopplingen. Så länge kulhuvudet inte greppar i ett ändläge avges en signalton. Dessutom visas ett Check-Control-meddelande.

Ja
57
James007
325i Touring -06
Kroken känns inte nämnvärt lös i sidled. Tack för uttömmande input om hur elsystemet funkar och vilka villkor som gäller. Jag har också känslan som Chris87, dvs att elsystemet endast släpper lös kroken, fastsättandet känns som om det sker maskinellt, med någon typ av fjäder el liknande. Ingen som haft samma problem?
Jag är vanligtvis inte den som förespråkar våld, men jag hade testat att hålla uppe kroken vid låsläget och samtidigt slå till på den (högersida) med en gummiklubba.

Har du lagt dig under bilen och sett efter så det inte är något skräp som hindrar den från att låsa fast sig?
Ja
57
James007
325i Touring -06
Har varit under bilen och sprutade in typ 2000 liter 5-56 i trumman, kan inte spontant se att det skulle vara extra smutsigt eller något skräp i vägen. Har även testat att hamra med klubba på rätt rejält både på kroken och på trumman.
Ja
57
James007
325i Touring -06
LÖSNINGEN:

Till alla er som någon gång hamnar i samma situation. Håll in den rödblinkande knappen i 3 sek. Fortsätt hålla den intryck och för samtidigt tillbaka krokanordningen till något av ändlägena, och släpp knappen.

Helt otroligt - men tydligen kan systemet hänga sig om man inte använt det på ett tag och detta är då motsvarande CTRL+ALT+DELETE på en dator

//Jimmy
Skönt att det löste sig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

He,he..
Bra/skönt att det löste sig ska jag börja med att säga, men jag som fortfarande är en smula analog av mig tycker att lösningen var lite "kul" :)

Mycket "datorer" i dagens bilar, nu är t.o.m. dragkroken digital ;)

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hehe, digital dragkrok, den var bra... ;)
C.
46
C.C.
330ci cab -02
320d Xdrive -10
Jag har en 320 från 2010 och till säpvagnskopplingen finns en lös el-kontakt som måste sättas dit.Måste man ta bort kontaktdelen innan den går att fälla tillbaka.
Syftar du på adaptern? Den ska plockas bort innan dragkroken fälls in.
C.
46
C.C.
330ci cab -02
320d Xdrive -10
OK Chris87. Jag lyckades trycka dit adaptern men hur får jag bort den. Den sitter verkligen fast. Är det bara att dra den rakt ut eller finns det någon spärr eller annat konstigt?
Trycka dit? Man skruvar fast den. Borde bli att skruva den åt vänster för att få loss den.
C.
46
C.C.
330ci cab -02
320d Xdrive -10
Tack för hjälpen. Det var lite bråttom när jag för första gången kopplade på släpet och kom inte ihåg hur jag gjorde.
BM
39
BMW SCHWEDEN
318d Touring 2010 års mod.
218iA active Tourer 2016.
Porsche 911 Targa 1981.
Austin mini superdelux 1960.
Hej på er alla vänner.

Min dragkrok fel indikerar att något är fel.
Den ska enl felkod läsare stå i någon typ av (mellan) läge.
Det funkar inte att nolla detta felet med Borsch läsare.

Så här ligger det till:
Lampan i bagaget blinkar rött.
Den låser i båda lägena men för att få den in eller ut måste jag hålla in den röd blinkande knappen ca 10sekunder.
Det varnar i instrumenteringen hela tiden att det är något fel,
Att jag ska besöka Bmw verkstad.
Jag har inte använt draget sen förra året fall de kan ha med det att göra.

Har testat Det james007 skrev "lösningen" utan resultat.
Finns det någon som vet? Eller ska jag åka till verkstaden?

Stefan W
Mi
1
Micke Hol
320D Touring Xdrive-12
330e touring Xdrive -21
Porsche 928S4 -1988
Har strulat med kulan, röd lampa blinkar på knapp.
Många inlägg där det förekommer olika teorier hur kulan fungerar.
Jag har demonterat motorn. Låg intelligens i den. Ingen detektering att spärren är i något läge eller vart kulan befinner sig. Motorn startas och gör ett varv när den passerar en mikrobrytare så stannar den. den har då fullbordat ett varv, spärren har dragits in och släppts. om motorn stannar innan den gjort ett varv av någon anledning så låser systemet den. Nollställde genom att trycka 3-5 sekunder på knappen motorn startade igen och fullbordade ett varv. Allt funkade igen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.