AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.391

Vad är knas med mitt mätarhus?

An
38
Ante.B
BMW 735- 89
Köpte en BMW 535 -88 i helgen, är mkt nöjd med bilen och det är en av de finaste e34 jag ägt. Men den har ett par irriterande fel med mätarhuset. I bland slocknar allt och kommer tillbaka efter ca en sekund, det andra är att det lagrar ej trippmätaren, så varje gång man har slagit av bilen så står trippen på noll, mätarställningen ändras ej som tur är:-) Sen låter det väldigt konstigt ur mätarhuset när man stänger av bilen, låter som en kaffekvarn ungefär i ca 10 sekunder, med andra ord väldigt illa. Det har jag inte hört på nån av dom andra e34 jag ägt? Nån som har några förslag på vad det kan vara som är galet?
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tycker mig känna igen de där symptomen med mätarhuset (hade likadant med mitt gamla).
Jag har nu en ett annat mätarhus men jag misstänker starkt att ett gäng uppsvällda kondensatorer inuti mitt gamla mätarhus är orsaken till mina (och dina) problem. Kan ta kort på de där uppsvällda kondensatorerna om du vill så du ser vad jag menar. Har tänkt att ersätta dem och se om det blir någon förbättring men har inte hunnit ännu.

Och kaffekvarnen inuti mätarhuset är helt enkelt ventilerna till värmepaketet som stängs (de sitter längst bak till vänster i motorutrymmet). Det är helt normalt. Verkar som vissa modeller låter mer än andra, men så länge värmen fungerar som den ska är det inget att oroa sig. Jag har haft en kaffekvarn så länge jag har haft min bil (E34 535i 1989) och det är snart 10 år.
An
38
Ante.B
BMW 735- 89
Du får jätte gärna ta bilder på kondingarna, jag vet inte ens hur sånna ser ut. Går det inte smörja upp ventilerna till värmepaketet så dom inte låter så illa, eller göra nått annat så dom blir tystare...är ett jä..la oliv från dom nu :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kondensatorer (konding på elektronikslang) ser ofta ut som en liten läskburk som sitter på kretskort (men kan se ut på annat sätt också).

Ta en titt på bilden längst ned i detta reparationstips, kondensatorn i mitten är ett fint exempel på en svullen kondensator som garanterat inte fungerar som den skall (och ställer således till med jävelskap - har haft detta problem på moderkort till datorer också)
Länk

Andra fina sidor med reparationstips på samma sak finns här
Länk
Länk

Jag ska se om jag kan ta kort på mina kodensatorer också, men jag tror du får en bra bild över hur trasiga kondensatorer ser ut.

Angående kaffekvarnen så finns inget sätt att smörja ventilerna (mig veterligen). Dock lite oroväckande att det låter så fruktansvärt mycket - verkar som det låter otroligt mycket mer hos dig än vad som är normalt. Hos mig hörs det mer ett surrande än en kaffekvarn.
Visa användare
ProPro-medlem
13.408
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bild på en av mina kondensatorer (har inget makroobjektiv men försökte komma så nära som möjligt)
Länk

Det där svarta undertill skall inte vara där, den skall vara helt flat undertill. Så denna ser således in frisk ut, så alla som ser ut såhär hade jag tänkt byta.
An
38
Ante.B
BMW 735- 89
Tack för länkarna, nu vet jag hur dom ser ut och ska ta mig en titt på hur dom ser ut i mitt instrumenthus. Ja mina ventiler låter inte als bra, har aldrigt hört ett par som låer så här högt. Ska ta och riva isär och rengöra så kanske dom blir lite tystare....annars får jag väll försöka få tag i nya för ljudet är fruktnsvärt irriterande...är lite av en pedant :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.