|
|
|
|---|---|
|
Hej. Har oljud i servon på en E39 528 -96. Den är importerad och vad jag förstår har de Tysksålda ATF-olja i servostyrningen. Och de svensksålda har pentosin CHF II. Bilen i fråga har fått servooljan utbytt till CHF för något år sedan och har oljud i servon nu. Hur länge det varit oljud vet jag inte. Kan det bero på att det är CHF-olja i systemet och inte ATF? Eller går det bra att byta oljesort bara man ser till att få ur all gammal olja? Om det inte är bra att byta AFT mot CHF, kan jag då byta tillbaka till ATF-olja nu? Tacksam för svar! | |
|
Jag bytte till Pentosin7(mineral) från ATF och har inte haft några problem efter 7-8 år nu. Verkstaden rådde till detta pga klimatet i norr. Se bara till att skölja ordentligt och byt sedan vätskan i behållaren 2-3 ggr inom 6mån, så blir du av med allt gammalt skräp. Jo förresten, slangen vid behållaren började läcka så jag fick sätta en vanlig slangklämma och dra åt. Detta hände dock nästan direkt. Endast mina egna erfarenheter givetvis. :) |
|
|
Okej. Då ska det ju inte vara några problem att göra ett sådant byte. Tack för svaret. Mvh Carl. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Oljorna är utbytbara med varandra efter sköljning av systemet med den olja som ska användas. MEN de är inte blandbara med varandra då den ena CHF-11 är er en syntetisk och den andra ATF mineralbaserad hydralolja. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Finns även syntetisk ATF. Redline har en sådan. | |
| Just därför använder man Pentosin 7.1 som är mineralbaserad på äldre bilar, hasso. Den är blandbar i mindre mängder även om det givetvis är att föredra fullständig sköljning. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ok vet det men vad har det med en 528-96 som aldrig varit i närheten av Pentosin 7:1 att göra ?? Blir bara mera förvillande. 528-96 har normalt syntetisk Pentosin CHF-11 om den är svensksåld och normalt vanlig mineral ATF om den är import och dessa ska man inte blanda överhuvudtaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Därför att alla som är fyllda med mineral ATF fungerar utmärkt med mineral Pentosin 7.1? Vad är svårt att förstå med det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.