AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.943

Kabelbrott i bagagelucka e39

kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Har läst mig till att bakrutetorkare och öppningsknappen till "shoppingluckan" kan sluta fungera pga. kabelbrott i ett gångjärn till bagageluckan. hur hittar man och hur åtgärdar man? Kan man klippa sladdarna och sätta i en ny bit med gott resultat eller måste man byta sladden hela vägen fram??

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Bara att sätta dit en ny liten bit.Sen löder du bara.ta till lite extra kabel bra.Brottet sitter i det högra gångjärnet,vill jag tillägga.
kw
42
kwimmm
e39 523i sedan -98
e39 528i sedan -97
e34 520i sedan -95
Nu har jag kollat sladdarna och det satt en lagning på matarkabeln redan. klippte bort och kopplade provisoriskt ihop ändarna med en annan sladd (med kabelskor så kontakt mellan kablar borde inte vara några bekymmer). Detta utan resultat.

Hade inte elmätaren till hands så jag kunde inte mäta upp om där gick ström i den. Har börjat fundra på om föregående ägare har plockat ut säkringen så att där inte ligger trasiga öppna kablar med ström i. Detta är min första e39 så jag har dålig koll på var grejerna sitter. ska säkringen till bagage-elen sitta i luckan i bagaget på högersidan? om den nu ska göra det så undrar jag hur man vet vilken säkringsplats som är vilken. kan inte se några siffror. är mäktigt irriterad över detta nu så hjälp tas emot med ett stort leende på läpparna
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Kan inte tänka mig att han har bara plockat ur säkringen.Utan jag tror att det är ett rent kabelbrott helt enkelt.
gu
159
gusse
320i Touring 2009
Här Länk har du lite info om säkringar. Det kan iofs skilja mellan årsmodeller. Min säkring till torkare och spolare ligger på 56 men länken säger 55.

Det blir nog mycket enklare om du använder multimeter i stället för att famla i mörkret. Ett tips som jag fick här var att använda en liten nål att sticka in i kabeln för att lättare mäta. Det ger ju inte så stor åverkan på kabeln.
jj
32
jjh
3,0 Cs-75
540 Touring-98
Har precis samma problem med min lucka, nagon som vet hur man far upp glasluckan for att fa av plastskyddet for kabelstammen?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
På E34 så är armen till bakrutans lås synlig (och möjlig att öppna rutan med) när bakluckans "innerklädsel" tas bort (alltså hela plastsjoket), borde inte vara så annorlunda på E39?

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.