|
|
|
|---|---|
|
Igår efter jobbet åkte jag med min bmw 518i -92 till bilprovningen men innan det så åkte jag o tankade, kollade olja, spolarvetska osv som man gör innan besiktningen, bilen gick finfint. p.s bilen var igång hela tiden Sedan åkte jag till bilprovningen och stängde av bilen i kön utanför, när det var min tur startade bilen utan problem och jag körde in, besiktningskillarna kollade igenom bilen och startade den för att ta en provtur (startade åter utan problem), när vi var färdiga där så fick jag nycklarna och gick ut till bilen, den startade ännu en gång utan problem, det var efter detta problemen uppstod. Problemet: 1km från bilprovningen tände ABS-lampan, sedan försvan ljuset i trippmätardisplayen mer och mer tills siffrorna försvann helt, någon minut efter det slutade alla mätare att fungera, efter ytterliggare 2 minuter så började bilen hosta lite och till slut dog den. När jag försökte starta så hände inget mera än att några kontrollampor lyste precis som dem ska göra när man vrider på tändningen. Efter ca 30 minuters väntan så startade bilen igen och gick att köra utan problem i ca 5 km sedan upprepades allt igen. Jag som bara ville ha hem bilen satt snällt och väntade 30 minuter till och kunde åter igen starta bilen och köra ca 3km för att sedan uppleva samma fel igen. Denna gång väntade jag i nästan 1 timma men batteriet orkade inte så jag fick starthjälp av min smabo och då hoppade den igång direkt men efter 1km så hände samma sak igen. Nu kopplade vi på startkablarna men lät min bil vara avstängd så batteriet fick ladda lite utan att bilen var igång, efter ca 5 minuter startade jag bilen och kunde köra dem resterande 3km utan problem. Batteriet är sprillans nytt och generatorn är bytt men den ska jag kolla över ikväll. HJÄLP!! //Stoffe | |
|
Jag tror på generatorproblem, ta loss laddregulatorn och kika hur kolen ser ut... Jag hade ett liknande fel och det var som så att ett(1) kol var avbrutet pga att släpringarna var ovala?! och "studsande" kol är aldrig bra ;), det slutade med att jag vart tvungen att renovera generatorn med byte av släpringarna osv.. Efter renoveringen så har det fungerat perfekt.. Jag hade en ytterst svag ljusindikering på laddlampan när felet kom, men den såg jag inte i dagsljuset! För mig så började det som så att ASC larmade, sedan ABS och tills slut så dog motorn med "flipperspel" i instrumenteringen :) Allt detta inom några mils körning.. Mvh Janne. |
|
|
Tack för det snabba svaret, jag ska hem på lunchen och mäta lite och sen får jag kolla över generatorn //StoffeTiX @ Forat.org |
|
|
Var hemma en stund på lunchen och kollade lite. Kolen är hela och det finns mycket kvar. dock så mätte jag motståndet över laddningsreläet och med multimetern inställd på Ohm(200) så visar den 68 ohm. Detta är av modellen Bosch 1 197 311 022. Jag startade bilen med starthjälp för den var död (9,6V på batteriet) och mätte Volten på batteriet när bilen var igång och då tappar han volt hela tiden från ca 11.9V ner tills bilen dör //StoffeTiX @ Forat.org |
|
| Kolla över jordkablarna till generatorn och mät på polerna hur mycket generatorn laddar när bilen är igång, ska ladda ca. 14v. | |
|
Jag ska kolla jordningen till generatorn efter jobbet idag, jag mätte volten på batteripolerna när bilen var igång och den verkar inte ladda alls, bara tappar volt hela tiden och om man gasar lite så tappar han volten ännu snabbare. //StoffeTiX @ Forat.org |
|
| Försök att mäta direkt på generatorn om den laddar. Kan ju hända att det har varit ett tillverkningsfel på den, har tyvärr hänt mig en gång. Dum fråga men jag antar att remmen inte har hoppat bort iaf? | |
|
hehe remmen sitter kvar :) Problem är löst! Det var dålig jord på generatorn, jag drig en helt nu till karossen och nu fungerar det klockrent. //StoffeTiX @ Forat.org |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.