|
|
|
|---|---|
|
Nu är det dags att tycka till här :) Jag har en alpina b3 3.3, hittils servad var 750-1000 mil... Har nu efter 10 år rullat strax över 5000 mil, och har aldrig körts på vinterväglag (förutom några provkörningar nu senaste veckorna när det varit finväder) :) Dvs, den är i väldigt/ovanligt gott skick och har perfekt historik, förstör jag historiken om jag själv gör oljebyte och signerar serviceboken? Självklart gör jag det enligt alla konstens regler, och jag har egen utrusnting för att felkodsläsa och nollställa serviceintervallet. Det är inte pengarna det sitter i, det är ett rent intresse :) | |
|
Hej, För att vara krass så är svaret JA. Det "förstör" då det är svårt för framtida säljare att "känna till dina kunskaper". Dock blir det extra positivt om du själv gör ett extra oljebyte mellan servicarna som du gör på BMW. Då räcker det med att du sparar kvittot och skriver miltal och datum du gjorde bytet. |
|
| För vissa kommer du säkert att förstöra, men kan du styrka med kvitto på grejerna så är det inget större pristapp. Däremot när det gäller inspektionerna så bör du ha fabriksstämpel i boken. Jag och dom flesta av mina kompisar byter olja själva utöver dom vanliga intervallerna och naturligtvis skriver vi in det i böckerna, nu byter vi ju olja vid ca 500mil körning så vi överservrar väl våra bilar :) | |
|
Jo t.ex. 10 000 mila servicen överlåter jag självklart till en verkstad :) Tack för input så långt, fler får gärna tycka till! |
|
|
Instämmer med Sleeperix. Min Alpina har fått oljebyten gjorda av ägaren som dokumenterat allting med kvitton mm så att man ser vilken olja mm som använts. Däremot bör (tycker jag) de stora servicerna utföras av någon känd verkstad. Behöver inte vara någon auktoriserad, bara den har en god renommé bland Alpina/BMW-folket. Jarls är inte auktoriserad exempelvis men är legender i denna sfär. Min bil=8 450 mil på 21 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.