|
|
|
|---|---|
| Nån som vet hur man tar lös takluckan på en E-28?... | |
|
Det skulle faktiskt jag också vilja veta. Takluckan på farsans 535i är helt upprostad så den sku behöva bytas. Den har även glidit upp en bit så det blir ett störande vindbrus när man kör. |
|
| Öppna tackluckan helt. lossa de svarta längsgående skenorna som sitter med stjärnskruv. stäng luckan igen och tilta upp bakkanten. På varje sida av luckan sitten en plast (eller plåtkil beroende på årsmodell) fast med 2 plastnit (eller popnit) som man enklast borrar bort. Nu kommer man åt fästörat för luckan som sitter med tre m6 muttrar i luckans bakkant. Pinnen som lyfter Innertaktet sitter med en låsring i varje öra. Jag reserverar mig för att jag tagit det i rätt ordning (det var länge sedan sist). | |
|
Uppfräschning av minnet... Det är matarvajerns länk som sitter med en låsring av E-typ i luckans öra. Innertakets lyftpinne sitter bara i ett spår. Det brukar gå att få loss vajerns länk med lite lirkande utan att lossa något mer än låsringen. -därefter bara att lyfta av luckan. Återmotering brukar kräva svordommar men gör så här: Lägg tillbaks luckan med vajern i samma position (upptiltat läge).Se till att innertakets pinne kommer rätt i sitt spår. stick i vajerlänken på varje sida och montera låsringen. Stäng luckan försiktigt (håll i den så den inte åker bakåt). Fortsätt att öppna luckan bakåt. När den har sjunkit helt i bakkant, hjälp den då att röra sig bakåt. Skjut på tills lucka är helt öppen. Montera tillbaka de längsgående skenorna. (eftersom skenorna inte finns som normalt håller den tryckande vajern i sitt läge, så vill den knäcka ut från sitt spår vid luckmonteringen). Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.